10 dolog, amit nem tudtál a budapesti Siklóról

Puskás Rékka, ZH

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

A budapesti Clark Ádám térről induló Sikló kétségtelenül az egyik legérdekesebb közlekedési jármú a fővárosban. Akár turistaként érkezel Budapestre, akár itt laksz, legalább egyszer mindenképpen érdemes rá jegyet váltani! Most mutatok nektek 10 érdekességet a budai Siklóval kapcsolatban – te ezek közül mennyit tudtál?

1. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

A ritkaságnak számító siklóvasút építését Széchenyi István fia, Ödön kezdeményezte és Wohlfahrt Henrik tervezte. A vasutat 1868 és 1870 között építették meg, méghozzá a lyon-i kötélvasút mintájára.

2. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

Maga a vasúti pálya 95 méter hosszú, és mintegy 50 méteres a szintkülönbség az indulási pont és a végállomás között. Ez meglehetősen nagy, ha a belegondolsz.

3. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

A Sikló hivatalosan 3 km/órás sebességgel tudna menni, de a valóságban csak 1,5 km/órával közlekedik. Ez valahol logikus, gondolj csak arra, hogy a repülők is képesek 6-700 km/órás sebességgel menni, de sokkal jobban megéri az üzemeltetőnek, ha csak 3-400 km/órás sebességgel közlekednek.

4. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

A hatvanas években valakinek kipattant a fejéből, hogy le kéne bontani a Siklót és a helyére egy nagy mozgólépcsőt tenni, de hál ’Istennek ez az elképzelés szerencsére sosem valósult meg a gyakorlatban.

hirdetes

5. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

A Siklót működtető gépészet egy időben a Clark Ádám téri állomáson volt egy nagyon mutatós indítócsarnokban. Azonban a rekonstrukciós munkálatokat követően átkerült a felső állomás alá. A munkálatokat követően 1986. június 4-én nyílt meg ismét a nagyközönség előtt.

hirdetes

6. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

A Sikló korábbi neve Budai Hegypálya volt, eredetileg gőzhajtással működött, és amikor átadták, akkor csupán egy ilyen közlekedési eszköz létezett rajta kívül egész Európában.

7 dolog, amit nem tudtál a Siklóról

A Siklónak két kocsija van, Margit és Gellért. A kocsik inga módjára működnek, ameddig az egyik felfelé halad, addig vele párhuzamosan a másik lefelé. Egyszerre összesen 24 utas szállítására alkalmas a Várba, illetve a Clark Ádám térre.

8. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

Ahogy sok minden máson is, a második világháború a Siklón is rajta hagyta a kéznyomát. Egy bombatalálat megsemmisítette a Szent György téren álló épületet a benne lévő kocsival együtt, ami után majdnem 40 évig nem üzemelt a Sikló.

9. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

Végül 1985-ben teljes rekonstrukció alá vetették, helyreállították egykori állapotát, csak ezúttal villanymotorral szerelték fel. A Fortepan archív felvételein remekül látszik, hogyan is zajlottak a munkálatok a helyreállítás érdekében.

10. dolog, amit nem tudtál a Siklóról

1987 óta az UNESCO listájában is szerepel, mint Budapest Duna-parti látképének szerves része –  a Budavári Sikló tehát a világörökség részévé vált.


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Érdekességek Európa Magyar Magyarország Utazás

Szótár

Kis-Balaton

Elfeledett helyszín, mely nagy része a nagyközönség elől el van zárva, hiszen itt fokozottan... Tovább

Mi a tömítőanyag?

A tömítőfelületek között elhelyezett tömítések, tömítőanyagok, fő feladata a tömítő... Tovább

Tovább a lexikonra