2020. április 22-ét írunk, ma ünnepeljük az 50. Föld Napját, de ezen kívül más alkalomból is rendhagyó ez a mai nap. Ugyanis ma 50 éve annak, hogy Lenin születésének 100. évfordulójára bemutatták a VAZ–2101 típusú gépjárművet, vagy ahogy többen ismeritek, a Lada, vagy Zsiguli 1200-at. Megannyi emlék, megannyi kaland, szerintem nincs olyan, akinek ne lenne ehhez az autóhoz kapcsolódva valami története, de nézzük mit kell tudni a híres Zsiguliról!
Az autó valójában egy születésnapi ajándék
Vlagyimir Iljics Uljanov, vagy ahogy mindenki ismeri, Lenin 1870. április 22-én született, 100 évre rá emlékérmek kibocsátásával és egy széles tömegeknek szánt új személyautóval tették emlékezetessé a jeles napot. De az 1960-as évektől egyébként is súlyos gépkocsi hiányban szenvedett az ország, és ennek mérséklésére ki kellett találni valamit, a születésnap pedig pont kapóra jött. 1966 nyarán az oroszok és az olaszok aláírták azt a licencszerződést, melynek értelmében a Szovjetunióban megkezdhette az egyébként Év Autója díjat nyert Fiat 124-re épülő autó fejlesztését és gyártását. A gyártás 1967-ben kezdődött meg, és 1970. április 19-én, még éppen időben készült el az első pár prototípus. Az első, a születésnap alkalmával bemutatott darabok kézi összeszereléssel készültek, végül az igazi gyártósoros termelés csak szeptemberben indult.
Most akkor Zsiguli vagy Lada vagy VAZ–2101
Jogos a kérdés, hogy miért van ennyi neve a legendás autónak, és akkor most melyik is az igazi? Hát az igazság az, hogy mind a három az autó neve, a Zsiguli, a Lada, és a VAZ–2101. A történet természetesen nem egyszerű, a névadás nem a hagyományos módon történt, de ezen gondolom senki sem lepődik meg. Annak idején a Za Rulem orosz autós lap olvasói között szavazást indított, döntsék el, mi legyen a születésnapi autó neve, a felhívásra 60 ezer válasz érkezett, a nyertes pedig az 1600-as években a cár ellen fellázadt doni kozákok egyik hajójátnak neve, a Lada lett, egyébként az esélyesek között ott volt a VIL-100, ami Vlagyimir Iljics Lenin születésének 100. évfordulójára emlékeztetett volna. A Lada egyébként a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője, oroszul pedig kedveset jelent. És mi a helyzet a többi névvel? A Zsiguli nevet a gyártás helye melletti Zsiguli-hegyről kapta egy felsővezető kérésére, így a Szovjetunión belül így került forgalomba, azonban Lada néven exportálták a külpiacra. A VAZ a Volzskij Avtomobilnij Zavod rövidítése, azaz az autógyárat jelöli, a 2101 pedig a típusszám, tehát így áll össze a VAZ–2101.
De mi a Zsiguli titka?
Bárki bármit mondhat erről az autóról, de azt nem, hogy nem aratott nagy sikert. Az eredeti Fiat 124-et több mint 800 ponton módosították, a különbségek is szemmel láthatóak a két típus között, ezekre azért volt szükség, hogy alkalmassá válhasson a szélsőséges út- és időjárási viszonyok között való mindennapi használatra. 1971-ben már a százezredik modell gördült le a gyártószalagról, de 1973-ban, bár csak decemberben, az egymilliomodik darab is elkészült. Szintén még 71-ben VAZ-2102-ként a kombi kivitel is bemutatkozott a Zsiguli, és azóta sok más változatban, de ez volt az az év, amikor Magyarországon is elérhetővé vált az autó, egészen pontosan 80 ezer forintér volt beszerezhető, de sok esetben éveket kellett várni rá. Összesen közel 17 millió példányban gyártották le az autót, amik Oroszországban még a mai napig nagyon népszerűek. Gondoltad volna, hogy a F1 világbajnok Kimi Räikkönen első autója is egy Lada volt?