A balatoni dugók margójára

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Szinte mindenkit érint a probléma, ami évről-évre nagyobb. Nevezetesen arról, hogy hogyan jusson le az ember és a családja, vagy barátai a Balatonra nyáron.

Amint beköszön egy kicsit is jobb idő, az ember tradicionálisan megindul a magyar tenger felé hosszú évek óta és ez még elég sokáig valószínűleg nem is fog változni. Viszont a lejutás és aztán a hazamenetel elképesztően körülményes és idegőrlő.

Ha csak péntektől-vasárnapig tart a pihenés, akkor az üdülni vágyók nagy többsége munka után szeretne lejutni a Balatonra. Ha keletről vagy Budapestről történik az indulás, akkor is jellemzően 13 és 17 óra után történik meg, de persze szezonban már reggeltől tart az őrültek háza.

Mert sajnos ilyenkor az van. Tegyük fel az alapproblémát: Budapestről szeretne lejutni a nyaralni vágyó az egyik Balaton parti településre. De hogyan is megy le? Valószínűleg autóval teszi meg a távot. Két féle variáció van: az M7-es autópálya és a „régi 7-es” út.

A fővárosban ez idő tájt újítják fel a BAH csomópontot, idejekorán megakasztva ezzel a forgalmat, szóval a dugó már Budán elkezdődik. Az M1/M7-es kivezetőn még valahogyan át lehet vergődni, hála a sok sávnak, de aztán jön a következő probléma: Az M0-s autóút csatlakozása. Újabb adag autó a két sávnak, melyeket nyilván beengednek a dugóban ülők, okozva ezzel még nagyobb torlódást.

hirdetes

Nagyjából –ha nincs baleset- Martonvásárig tart ez az állapot, addig csak lépésben lehet haladni. De mit lehet ilyenkor csinálni? Menjen az ember a 7-es főúton? Jó ötlet és sokan így is tesznek, azonban ott csak 1x1 sáv áll a rendelkezésre és hamar alakul ki ott is torlódás.

Az útinform és a rádió híradásai viszonylag gyorsan pontosan informálnak a napi és pillanati helyzetről, azonban arra igencsak nehéz felkészülni, hogy a menetidő mennyivel fog megnövekedni. A beígért 20-30 perc sokkal több szokott lenni.

Összességében Budapest és Siófok közti 60 perces út ilyenkor másfél, sok esetben két órás lesz.

hirdetes

És akkor a visszajövetel. Sokan úgy próbálják kivédeni az egészet, hogy viszonylag korán elindulnak haza, nevezetesen már a kora délutáni órákban. És ők gondolkodnak jól. Mert vasárnap este ugyan az van, mint ami pénteken „lefelé”.

Dugó és totyorgás. Az áldatlan állapot egészen Székesfehérvárig tart, amikor is három sávosra bővül az autópálya. Onnantól a bevezetőig és az M0-ig egészen gyorsan lehet menni. Ott azonban megint kezdődnek a jól megszokott események és kezdődik a várakozás.

Budapesten az említett BAH csomóponti munkálatok miatt kerülőt kell keresni, így az emberek többsége az Egér utat választja. A dugó és az idegeskedés itt is hatalmas.

És elérkeztünk az újabb problémához. Mert az itt leírt helyzet az ideális. Igen az ideális, mert itt még feltételezzük azt, hogy baleset nem történt. Azonban tízből tízszer baleset is nehezíti az életet, ami jobb esetben csak bámészkodással, rossz esetben viszont útzárral jár. A menetidő persze itt is, ebben az esetben is csak nő.

De mi lehet a megoldás? Csak a bővítés? Érdekes kérdés és valószínűleg az is. Mind a vasúti, mint az autós fronton. Több sávnak kell kiszolgálni a megnövekedett igényeket már Budapesttől a Balatonig és vissza is.

Illetve az sem lenne baj, ha végre egyszer az autósok is jobban figyelnének a másikra és nem okoznának balesetet az oda nem figyeléssel és a szabálytalan, türelmetlen, sok esetben cikázó közlekedésükkel.

Reméljük, hogy egyszer még ezt is megéljük.


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Aranycsapat

Aranycsapat: a magyar labdarúgás elsőszámú csapatának szokás nevezni az Aranycsapatot,... Tovább

Bükki gejzírek

Bükki gejzírek: Három gejzírt különböztetünk meg: Fekete-leni-, Imókő, Vöröskő... Tovább

Tovább a lexikonra