Egy egészen fantasztikus videóra bukkantunk, mely a város 43 évvel ezelőtti közlekedését hivatott bemutatni. 50 évvel ezelőtt merész és ambiciózus terveket álmodtak meg Budapest közlekedésének fejlesztésére. Nézd meg, mi valósult meg ezekből, és mi maradt a tervezőasztalon!
Videó Budapest 40 évvel ezelőtti közlekedéséről
Budapest akkori fő közlekedési útvonalai vannak bemutatva. A videó címe az 5 millió utas. Hihetetlen, de már azokban az időkben is ennyi ember vette igénybe ezeket a közlekedési eszközöket- ez is ihlette a címet.
1973-ban már napi 5 millió utas használta Budapest tömegközlekedését, ami akkoriban a fél ország lakosságának megfelelő számot jelentett. Az akkori kihívásokra a főváros 1000 kilométeres tömegközlekedési útvonalhálózata sem volt elegendő. A kérdés az volt, hogyan lehet megoldást találni a folyamatosan növekvő lakosság és az ezzel együtt járó közlekedési gondokra, hogy Budapest lépést tartson a népesedéssel és a modern városi igényekkel.
Idő, pénz és türelem szükséges ahhoz, hogy a fővárosi közlekedés fejlődjön: a cél a menetidő csökkentése és az utasok kényelmének növelése volt, miközben a folyamatosan növekvő népesség igényeit kellett kiszolgálni.
Ilyen volt a közlekedés 40 évvel ezelőtt
A filmet magát Róna Péter és Kiss István György készítette az akkori Filmhíradó számára Buda és Pest egyesítésének századik évfordulója alkalmából.
A videó betekintést nyújt Budapest 50 évvel ezelőtti közlekedésébe, amikor még teljesen más járművek és forgalmi körülmények uralták a várost. A felvételen láthatóak a régi villamosok, buszok és troli hálózatok, amelyek a fővárosi mindennapok meghatározó elemei voltak. Az akkori közlekedési infrastruktúra még a város növekedése előtt állt, és a maihoz képest lényegesen lassabb, de hangulatosabb utazást kínált. A régi Budapest hangulata és az akkori forgalom ritmusa egyaránt nosztalgiát kelt azokban, akik megélték azt az időszakot.
Videón a régi közlekedés
Elképesztő terveket is megemlítenek ebben a videóban. Fő érdekessége az a dolognak, hogy már ebben is beszélnek a 4-es metróról. Arra meg már mindenki emlékszik, hogy nem igazán a hetvenes években lett átadva a főváros legutóbbi metróvonala!
Érdekesség, hogy ezekben az időkben, még éppen hogy csak elkezdték építeni a már elég réginek számító 3-as metrót. Igazi kuriózumok, soha nem látott felvételek várnak mindenkire, aki megnézi ezt a videót. Egy rakás olyan terv, amiből végül nem sok minden valósult meg.
Forrás: Foto forrás: Fortepan/uraterv