Budapest csodálatos hídjai - Melyik a kedvenced?

B. Á.

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

A Budapest városát kettészelő Dunát átívelő hidak felfedezése egy igazi építészeti időutazás. A két városrészt összekötő szerkezetek közül nem egy vált a főváros jelképévé, amelyet általában látványos designjuknak köszönhetnek. Van azonban néhány ritkábban emlegetett híd is, amelyek a látványt feláldozva inkább modern, praktikusabb kialakítással rendelkeznek. De legyen szó akár a legendás, akár a diszkrétebb építményekről, Budapest hídjait megéri felfedezni!

Széchenyi Lánchíd

A Széchenyi Lánchíd kétségtelenül Budapest egyik legfontosabb és legnépszerűbb épülete és látványossága. A szerkezet a Four Seasons Gresham-palotát és a Budai Várnegyedet köti össze egymással. A híd építése 9 évig tartott, és 1849 óta biztosít átkelést a város ütőerét képező Duna felett. A William Tierney Clark angol építész tervei alapján megépített híd munkálatait Adam Clark skót mérnők felügyelte. A híd mindkét végére egy-egy pár kőből készült oroszlánszobor vigyáz. A klasszicista stílusú híd maga kőből és öntöttvasból épült, nevét pedig a két 48 méteres oszlopa között lógó láncokról kapta. A híd mindkét oldalán járda biztosít gyalogos átkelést a városrészek között.

Margit híd

Budapest második legöregebb hídja nem csak Budát és Pestet köti össze, hanem a két városrész között elhelyezkedő Margit-szigetet is érinti. A híd terveit Ernest Gouin francia mérnök készítette – az építkezés költségeit javarészt a Széchenyi Lánchídon beszedett vámok fedezték. A hat boltívet hét oszlop köti össze, amiket a francia művész, Thabard szobrai díszítenek. A Széchenyi Lánchíddal ellentétben egyáltalán nem fényűző, és sokkal kevésbé igyekszik kitűnni a város látképéből. A második világháború végén a menekülő német csapatok felrobbantották, 1944 november 4-én pedig csúcsidőben egy ismeretlen eredetű robbanás okozott rajta balesetet, ami több száz ember életét követelte.

hirdetes

Szabadság híd

Budapest legrövidebb hídját Feketeházy János építész tervezte, és az 1896-os millenniumi ünnepségek idején kezdte meg működését. A Szabadság híd felépítése konzolos szerkezetű, stílusában pedig a szecessziót képviseli. A második világháborúban szintén komoly károkat szenvedett, de 1946-ra az eredeti tervek alapján újjáépítették és üzembe helyezték. A híd éppen ezért a mai napig nem járható gyalogosan.

Erzsébet híd

Az Erzsébet híd a sokak által csak Sisi néven ismert Wittelsbach Erzsébetről kapta a nevét. Eredetileg lánchídnak építették meg, és 1903-ban kezdte meg működését. A második világháború pusztításait követően ez volt az egyetlen híd Budapesten, amelyet nem az eredeti formájában építettek újjá. Az új design Sávoly Pál építész nevét viseli, és 1964-ben készült el.

Petőfi híd

A pesti Boráros teret és a budai Goldmann György teret összekötő híd Budapest déli részén található. Szerény designja azt a válságos helyzetet tükrözi, amely az első világháború során volt jellemző az országra. Eredetileg Horthy Miklós nevét viselte, de 1952-es újjáépítése óta hivatalosan is Petőfi előtt tiszteleg.

Árpád híd

Az Árpád híd a magyar nagyfejedelemről, Árpádról kapta nevét. A szerkezet Pestet és Óbudát köti össze egymással, és általában igen nagy forgalom jellemző rá. A második világháború miatt az építkezési munkálatokat átmenetileg fel kellett függeszteni, így összesen 11 év után, 1950-re sikerült befejezni. Az ország ekkor kommunista irányítás alatt állt, ezért a híd először Sztálin nevét kapta meg (1958-ban visszakapta eredetileg tervezett elnevezését). A hidat az 1980-as években felújították, azóta pedig két villamiosvonal és összesen hat sáv vezet át rajta.

hirdetes

Rákóczi híd

Budapest legdélebbre eső hídja 1995 óta működik. Eredetileg Lágymányosi híd néven volt ismert, azonban később a Rákóczi család nevét vette fel (sokan a mai napig eredeti, megszokott nevén emlegetik). Pesti végénél található a többek között a MÜPA és a Nemzeti Színház is.

Megyeri híd

A megyeri híd a főváros legfiatalabb és egyben leghosszabb hídja. Megépítését már az 1990-es évek óta tervezték, a munkálatok azonban csak 2006-ban kezdődtek meg (és 2008-ig tartottak). Nevét egy szavazás döntötte el. A szavazást végül Stephen Colbert amerikai humorista nyerte meg, így hivatalosan Colbert híd lett volna a neve, azonban végül a Megyeri híd mellett döntöttek (annak ellenére, hogy az elnevezés nem kapott olyan sok szavazatot).


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Belföld Érdekességek

Szótár

Medve-tó – Szováta

Medve-tó  – Szováta: Medve-tó, Erdély:A világ legnagyobb heliotermikus tavának... Tovább

Magyar operett

Magyar operett: a magyar operett messze földön híres. A magyar operett első sorban Kálmán... Tovább

Tovább a lexikonra