Életét vesztette 2012. januártjában egy kerékpáros, akit egy többsávos, stoptáblával védett főút zebráján gázolt el egy autós, aki körülbelül 50-60 km/h-ás sebességgel közlekedett. A kerékpáros az úttest közepén lévő járdaszigetről hajtott le az útra, a sofőr már nem tudott megállni, így elütötte a biciklist aki belehalt a sérüléseibe.
Szabad zebrán bringázni, vagy büntet a rendőr?
Először is tisztáznunk kell, hogy mi is a pontos szabály! A legtöbb nagyvárosban való közlekedéskor azt látjuk, hogy a biciklisek amint zöldre vált a zebrán a lámpa, már tekernek is keresztbe az úton, pedig a szabály kimondja, hogy illyenkor le kell szállni a bicikliről és áttolni a kerékpárt a másik oldalra. Ritka kivételnek számít, ha az utat esetleg felújítják és csak a zebra használható biciklizésre. Azért került most előtérbe ez a téma, mert egy halálos bringabaleset ügyében igen meglepő döntés született.
A budapesti és a monori bíróság is első- és másodfokon is az autó vezetőjét gyanusítja és mindkétszer arra a KRESZ szabályra hivatkoztak miszerint a sofőrnek olyan sebességgel kellett volna megközelíteni a gyalogátkelőhelyet, ami még biztonságos annyira, hogy meg tudjon állni, ha szükséges.
Azonban az ítéletek szerint a halálos kimenetelű balesetért a kerékpáros is felelős volt, hiszen a szabály szerint a zebrán való áthaladáskor le kellett volna szállnia a kerékpárról. Ettől függetlenül az autóst halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt egy év fogházbüntetésre ítélték, melyet két évre felfüggesztettek és két évre bevonták a vezetői engedélyét is.
A Kúria azonban kicsit megcsavarta a történetet és megállapította, hogy a KRESZ csak abban az esetben írja elő, hogy az autósoknak meg kell állniuk a zebra előtt, ha gyalogos lép az úttestre, tehát a kerékpárosok így nincsenek védve.
Ezek után az első- és másodfokú döntést is végül megváltoztatták és az autóst felmentették, arra hivatkozva, hogy a nyeregben ülő kerékpárosnak nem volt elsőbbsége a zebrán és nem vette figyelembe a stoptáblát sem. Azt is hozzátették, hogy az autós mindent megtett a baleset elkerüléséért, hiszen intenzíven fékezett az ütközés előtt.
A rendőrség álláspontja szerint, a zebrán tilos a kerékpározás, Debrecenben még külön táblákkal is jelzik, hogy büntetés jár, ha valaki nem tolja át a kerékpárt a zebrán. A bírság 5 vagy akár 50 ezer forintig is terjedhet. Eszerint a kerékpárosoknak nincs elősbbségük a zebrán, így az autósoknak nem kell megállniuk olyan átkelőnél halad át előttük bicilis, ahol a gyalogoskat kéne átengedniük. Ez azért természetesen igen ellentmondásos, hiszen ki az aki szándékosan elgázol egy biciklist?
A Magyar Kerékpárosklub is kifejezte álláspontját. A szervezet szerint a zebra a járda meghosszabbítása, így mindkettőt a gyalogosok használják, ezért a bringásoknak is azt javasolják, hogy tolják a zebrán a biciklit.
Forrás: index.hu