Nagyapáink kedvelt kártyajátékai, amiket sose feledünk!

Sz.F., ZH

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

A magyar kártya hatalmas játék volt még gyerekkorunkban. Abban az időben, amikor nem a mobilozás jelentette az első számú kikapcsolódást és éppen nem kint rohangáltunk az udvaron vagy a játszótéren, mindig előkerült a pakli. Most megmutatom azokat a kártyajátékokat, amikre a nagyapám tanított meg!

Snapszer

A snapszer, más néven snapszli vagy hatvanhat népszerű, viszonylag bonyolult kártyajáték. Magyar kártyával vagy francia kártyával játszhatja 2-4 játékos. A játék célja legalább 66 pont elérése bemondásokból és ütésekből. A rablóultihoz hasonlóan tétben is játszható. Ehhez a játékhoz 20 vagy 24 lapos magyar kártyát használunk. A játékosok száma 2, 3 vagy 4 lehet. A lapok száma és a szabályok a résztvevők számától függően változnak. Közös vonása mindhárom változatnak, hogy a lapok rangsora az egyes színekben és pontértékük ugyanaz marad. Az ász a legerősebb lap, 11 pont; X: 10 pont; király; 4 pont; felső; 3 pont; alsó: 2 pont. A hármas- és négyes snapszerben a IX lapoknak nincs pontértéke, rangja a hierarchiában ennek megfelelően a legkisebb.

A játék célja

Ütésekben és bemondásokban 66 pont elérése.

Snapszer kettesben

A magyar kártya csomagból kivesszük a VII, VIII és IX lapokat, így csak 20 kártya marad a játékhoz. A félretett 12 kártya a pontozást fogja segíteni. Keverés és emeltetés után az osztó három lapot ad partnerének és magának, egy lapot aduként nyitottan helyez az asztalra, majd 2-2 lapot oszt mindkettőjüknek. A maradék csomag az adulapot félig fedve lesz a húzható talon.

hirdetes

Az első ütéshez az osztó ellenfele ad ki lapot. A játék során nincs színadási és felülütési kötelezettség, egy kihívott lapot csak azonos színű, rangban nagyobb kártyával vagy aduval lehet elvinni. Az ütést szerző játékosé lesz a kihívási jog. Minden ütés elvitele utána a játékosok egy-egy lapot húzhatnak a talonból, elsőként mindig az ütést szerző. Az egy kézben lévő felső-király pár a kihívási jog birtokában bemondható úgy hogy a páros egyik tagját ki kell játszani. 40 pontot ér ez aduszínben, más esetben 20 pontot.

Így is kell bejelenteni: negyven és húsz. Kérés nélkül be kell mutatni a kihívott lap párját is. A bemondott 20 és 40 csak akkor válik értékelhetővé, ha bemondója legalább egy ütést is tud szerezni. Az adunak felütött bármelyik lap azonos színű alsóval cserélhető. Ha a talon elfogyott, érvénybe lép a színadási kötelezettség.

hirdetes

Ha valamelyik játékos a lejátszás bármely fázisában az elvitt ütésekkel és bemondásokkal elérte a 66 pontot, megnyeri a partit. Ellenfele teljesítményének függvényében részesül az alábbi díjazásban:

  • 1 pontot kap, ha ellenfele ütéseiben és bemondásaival elérte a 33 pontot;
  • 2 pontot kap, amikor nem érte el a 33 pontot;
  • 3 pontot nyer, ha ellenfele egyetlen ütést sem vitt el. (Hiába mondott 20-at vagy 40-et.)

Gyakran egyik félnek sem sikerül 66 pontot teljesíteni. Ilyenkor az utolsó ütés elvitele jelenti a győzelmet. A pontokat a félretett 12 lapból szokták megadni. Egy játszma addig tart, míg valamelyik játékos elnyeri az összes pontozó lapot. A következő oldalon folytatom!

Forrás: Fotó: Pixabay

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Érdekességek Magyar Magyar történelem Magyarország

Szótár

A tihanyi apátság alapítólevele

A tihanyi apátság alapítólevele: Az egyik legrégebbi fennamradt írásos emlék a múltból. A... Tovább

Hagyomány

Hagyomány: azokat az elődök örökségéből átvett cselekvéseket, dolgokat értjük, amelyeket... Tovább

Tovább a lexikonra