A Budapest ikonikus Nyugati tér mindig is a város szívében dobogott. Ebben a cikkben felfedezzük, hogyan változott meg ez a központi helyszín az évek során, és hogyan lett az egyik legfontosabb találkozópont a városban.
Pesti történet a Nyugati tér fejlődéséről
Históriájának első évszázadában nem volt több zsúfolt útkereszteződésnél az a hely, amelyet eleink Berlini, mi Nyugati térként ismerünk. Megjegyzendő: a legnagyobb változások idején éppenséggel Marxnak hívták, és bár jó ideje valódi tér, a rázúduló forgalom nagysága máig mit sem változott.
Kezdetek: A Csendes Hely a Váci Úton
Nem nagyon volt semmi a mai Nyugati tér helyén azt megelőzően, hogy az ország első vasútvonalának kiinduló állomását odatelepítették volna. A szervita atyák majorsága, később egy cukorfinomító, no meg egy darabig a hóhér háza, amely az ő munkaköri kötelességéből fakadóan kombináltatott a sintérteleppel. Mindez persze jócskán kívül esett a városon, csak a váci országútról volt elérhető.
A helyzet azonban gyorsan megváltozott, amikor megépült az indóház, és 1846. június 15-én kifutott az első menetrend szerinti járat, hogy legyűrje a Vácig előtte álló 33 kilométeres távot.
Az Új Pályaudvar és a Városfejlődés
A tér a vasút által vonzotta az élénk kocsi-forgalmat, járt erre lóvasút is, de mindezt hatványra emelte a villamos, amely 1887 őszén éppen itt mutatkozott be Budapestnek. A Nyugatitól az Oktogonig tartott a kísérleti pálya, és a próba olyan jól sikerült, hogy az 1890-es években a körút egész hosszát birtokba vették a villamosok.
Az Átalakuló Tér: A Banántorony és Az Első Nagy Áruház
A tér Lipót (ma Szent István) körút felőli oldala az 1890-es évekre nyerte el végső megjelenését két, a Váci útra ívben kihajló házsorral.
A Megváltás és Újjáépítés: A Nagykörút és Az Áruházak
A Berlini tér csak akkor vált valódi térhez hasonlatossá, amikor 1936-ban lebontották a London szállót, és a város a telek kisajátítása mellett döntött.
A Modern Nyugati Pályaudvar és Az Aluljárórendszer
Mindaz azonban, ami a pályaudvarral történt, része volt a tér teljes átformálásának. Abból kiindulva, hogy a 3-as metróvonal itteni állomásának kiépítése miatt amúgy is hatalmas földmunkákra és a közlekedési rendszer teljes újragondolására lesz szükség, 1972-ben egy tervpályázat keretében minden régóta szükséges átalakítást napirendre tűztek.
A Fővárosi Értékek Újjászületése
Az autósok és a gyalogosok – tesszük hozzá, mert a hídon járda is volt – részt vettek a téren történő átalakításban, és a Nyugati tér a város egyik jelképévé vált, hűen őrizve Budapest történelmi emlékeit.
Az Építészet Kihívásai és A Modernizáció
A nevezett áruházat tulajdonképpen az a tény hívta életre, hogy a tervezők pusztulásra ítélték a kétemeletes MÁV irodaépületet, a vasúttársaság azonban ragaszkodott a hivatali helyiségek, a város pedig az üzletek pótlásához.
Kővári György építésznek egy lehetetlen formájú, szűkös telken kellett elhelyeznie az összes elvárt funkciót, amit végül úgy oldott meg, hogy az eltolt és elfordított egységekkel 130 százalékos beépítést valósított meg.
Ezzel megújult a Nyugati tér, és modernizált városszívévé vált, ahol az emberek találkozhatnak, vásárolhatnak és élvezhetik a város életét.
Forrás: Fortepan Fotó: Fortepan_Berecz