A Pannóniát azt hiszem senkinek nem kell nagyon bemutatni. A Pannónia Magyarországon, a Csepeli Motorkerékpárgyárban 1954 és 1975 között gyártott motorkerékpár-márka, ami annak idején vagy mindenkinek volt, vagy legalább vágyott utána. Igazán nagy sikere volt, de akkor miért bukott el?
A Csepeli Motorkerékpárgyár hosszú ideig sikerrel működött
A Csepeli Motorkerékpárgyár már a Pannónia motorok előtt is sikerrel működött, mégis ez a márka tett fel az i-re az igazi pontot, és hozta el a legnagyobb sikereket. De ez a márka volt az is, amivel befejeződött a nagy sikertörténet. Mi okozta a bukást? A válasz egyszerű: nem volt gazdaságos a gyártás. Ezt hogyan kell érteni? A képlet végtelenül egyszerű: a kiadások meghaladták a bevételeket. Legalább is hivatalosan ezt mondták. Mi lehet az igazi ok? Ez már lényegesen bonyolultabb! Nézzük a részleteket!
A kezdetek: így gurult ki az első Pannónia motor
1954 augusztus 11.-ét írunk a naptárban, nem akármilyen nap volt ez, nemcsak egy meleg augusztusi reggel, hanem egy nap, amit érdemes bevésni a történelemkönyvek lapjaira is, hiszen ekkor gördültek ki az első Pannónia névre hallgató kísérleti járgányok a Csepel gyárából, ráadásul rögtön 5 is. Jól sikerültek, olyannyira, hogy hónap végéig még 25-öt állítottak elő, sőt év végére még a sorozatgyártást is elindították. 250 köbcentis csoda volt, ami felvette a versenyt a kategóriája legjobbjaival, de még a Jawa 350-esekkel is. Sőt mi több ebben az évben november 26-ig elkészült az első 400-as széria is az RM (Rákosi Mátyás) motorkerékpárgyárban.
Több mint egy évtizeden át tartott a Pannónia sikere
Elindult a sikertörténet, és még jó 14 évig tartott. Az új motor nem csak itthon, de a KGST piacán, főleg az NDK-ban és a Szovjetunióban is nagy sikernek örvendtek. 1957-ben, azaz az indulás utáni 3. évben olyannyira nagy sikeres lett, hogy az eredeti gyár már nem volt képes kielégíteni a piac igényeit, így magába olvasztotta a tömegáru-gyártó egységet is. Nőt a kapacitás és a termelékenység is, ebben az időszakban évi 26 ezerről 39 ezerre duzzadt a legyártott motorok száma. Ezután azonban fordulóponthoz ért a Pannónia története, és sajnos a rossz irányba kanyarodott el. Mi történt?
Ez okozta a Pannónia bukását
Az állam nem igazán támogatta a motorgyártás, a Pannóniában inkább csak az autók olcsóbb alternatíváját látták. És amit az állam akkoriban nem támogatott… AA legnagyobb baj az állam ár volt, amin 1968-ban jelentősen csökkentettek, ezzel szemben a hazai piacról származó részegységek szabad árasak voltak, és azok költsége évről-évre emelkedett, de a motorok árát nem lehetett emelni. Innen pedig mindenki tud matekozni. És hát hol máshol lehet spórolni, mint a fizetéseken? Nemcsak a béreket nem tudták szinten tartani, hanem a munkakörülményeket sem, így a képzett munkaerő kezdett eltünedezni.
Próbálták menteni a Pannóniát
Egy ilyen csodát nem olyan egyszerű tönkretenni, természetesen megpróbálták menteni a menthetőt: modernizálni, új típusokkal kísérletezni, különböző forrásokhoz jutni, de a piac nem fogadta be a fejlesztéseket. Így a kezdetekben modernnek számító Pannóniák a hetvenes évek elejére egyre elavultabbá váltak. A Pannóniát nem lehetett megmenteni, de szívünkben, a fiatalkori emlékeinkben, és sokak garázsában is tovább él az öröksége. Végül 1975. november 9-én gördült le a szalagról a 689 039 vázszámú példány, mely már nem is került kiszállításra, hanem a gyári múzeumba vitték, mint az utolsó legyártott Pannóniát.
Forrás: Fotó: Fortepan / FŐFOTÓ