Mikor üzleti partnereinkkel tárgyalást szervezünk, annak mindig konkrét oka van; megbeszélünk egy konkrét problémát, tájékoztatjuk a munkafolyamatok alakulásáról vagy esetleg éppen aktuális termékünket értékesítjük; számos oka lehet a megbeszélésnek, az viszont biztos, hogy konkrét céllal érkezünk a tárgyalásra.
Manapság az egyetemi szakokon külön órák épülnek az eredményes üzleti kommunikáció oktatására, ahol a diákokat olyan jól kidolgozott és bevált praktikákra tanítják, amelyekkel érdekeiket leginkább érvényesíteni tudják az üzleti életben. Nem mindegy az, hogy a különféle személyiségtípusokat hogyan kezeljük például, mint ahogyan az sem, hogy például milyen helyre invitáljuk partnerünket. Az eredményes tárgyalásnak számos összetevője van, melyek közül most a legfontosabbakat osztjuk meg Önökkel.
Az egyetemeken is tanított nyolcfázisú tárgyalási modellt (dr. Barlai Róbert) alapul véve mutatjuk be a továbbiakban az eredményes tárgyaláshoz vezető utat, amelynek alkalmazása esetén céljainkat a leginkább érvényesíteni tudjuk egy tárgyalás során. Lássuk hát!
Tervezés, átgondolás
Ebben a szakaszban határozzuk meg a tárgyalás célját. Mit is szeretnénk elérni? Mi az a maximális cél, amit kitűzhetünk, illetve a tárgyalás által elérhetünk? Vajon milyen út vezet odáig? Ha kompromisszumkötésre kerülne sor, mennyit vagyunk képesek engedni? Ezeket mind-mind jól át kell gondolnunk, mielőtt telefont ragadnánk és meginvitálnánk partnerünket egy megbeszélésre. Ezeket a lehetséges opciókat nem árt feljegyezni és magunkkal vinni a tárgyalásra, hogy a másik fél esetleges rábeszélő képessége ellenére is tartani tudjuk magunkat az eredeti célkitűzéshez; a legrosszabb döntési alternatíva papírra vetésével pedig képesek vagyunk egy biztos keretet adni a beszélgetés alakulásának.
Ráhangolódás
Amint átgondoltuk a saját céljainkat, ebben a szakaszban kell eldöntenünk, hogy milyen jellegű tárgyalást tartunk ideálisnak. A tárgyalás helyszíne kiváltképp fontos része a tárgyalás eredményességének. Elképzelhető, hogy egy irodában történő megbeszélés a megfelelő választás, de amennyiben megbecsülésünket szeretnénk kifejezni partnerünk számára, sokkal célravezetőbb lehet egy hangulatos étteremben elköltött üzleti ebéd a rideg irodai környezetnél. Egy üzleti ebédre történő invitálás által a meghívott fél értékelni fogja gesztusunkat, így a tárgyalás már eleve pozitív hangulatban veszi kezdetét.
Egy üzleti munkamegbeszélés alkalmával is sokszor nélkülözhetetlenek a szemléltető eszközök; például amennyiben eredményeinket szeretnénk a partner számára bemutatni, a legkönnyebben számítógépen vagy projektoron keresztül tehetjük azt meg, így olyan éttermet érdemes választani, amelyben minden technikai feltétel adott ehhez. A Zsidai Csoport által üzemeltetett üzleti vacsorahelyszínek mind megfelelnek a fent említett kritériumoknak. A rendezvényszervezésben jártas munkatársak garantáltan megtalálják bármilyen stílusú üzleti vacsora, céges esemény számára a megfelelő helyszínt. Az exkluzív környezet, a finom ételek, a különleges hangulat garantáltan lenyűgözik majd az üzleti partnereket!
A helyszín kiválasztását és az esetleges terepszemlét követően már gondolatban el is tudjuk képzelni, hogy a tárgyalás milyen kellemes élmény lesz mindkettőnk (vagy többedmagunk) számára. Felkészítjük magunkat egy hangulatos és sikeres ebédre, mely végeztével mindkét fél elégedetten távozhat.
Ezen szakaszokat követően emeljük fel a telefont és hívjuk meg partnerünket a tárgyalásra!
A következő oldalon a további hasznos tárgyalási fázisokról olvashatnak, tartsanak velünk!