A magyar divatikon: „Trapper farmer tintakék, mint a kinti mintakép”.

VN, ZH

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

Védjegyezett haza fejlesztésű és gyártású farmer, amilyet mindenki szeretett volna, és amilyen a legtöbbünknek volt is, persze csak a nyugati nagy márkák híján, és még a legjobb esetben is csak egy.  Ez a Trapper farmer, a farmerünk.

Tilt-Tűr-Támogat? 

Trapper farmer nadrágok a ’70-es, ’80-as évek kultikus darabjai voltak. Persze csak azután, hogy engedélyezték a viseletüket. Ha igazán divatos akartál lenni akkor Levi’s, Wrangler farmereket kellett szerezni, na de nem a szocialista országokban, mert itt efféle nyugati képmutatásnak a legkisebb helye sem volt!

„A vadnyugati nadrágokkal meg a szakállal meg a hajviselettel nem akarok foglalkozni. [...] Ami itt fontos, az az, hogy a párt, az ifjúsági szövetség nem divattervező cég és nem fodrászipari ktsz, és nem is kell az ilyesmivel foglalkoznia“- fogalmazott Kádár János pártfőtitkár 1967-ben, a KISZ VII. kongresszusán.

A farmerek a 3T elve szerinti legsúlyosabb kategóriába, azaz a tilt, tűr, támogat közül egyértelműen a tilt kategóriába kerültek, aztán még is született egy negyedik T, jöttek a Trapper farmerek. A tilt kategóriába eső dolgok hordása, például a hosszú haj, vagy a Trapperek előtt a farmerek is rendőrségi eljárást vonhattak maga után.

Farmert mindenkinek!

A hatvanas évek végétől tehát már enyhülés látszott a divatban is, legalább is farmer fronton: átkerült a tűrt kategóriába a vadnyugatiak kedvenc nadrágja, bár még mindig gyanús szemárok követték az indigókékbe bújt lábak viselőit. Koncerteken egyéb szórakozóhelyeken továbbra is tiltott ruhadarab volt, iskolába meg aztán pláne nem lehetett ilyenbe menni. Ennek ellenére a fiatalok rajongtak a farmerért, a nyugaton dolgozó szülők, sportolók, kamionosok hoztak haza egy-kettő menő darabot, vagy a furfangosabbaknak Jugoszláviából sikerült beszerezni egy-egy darabot. A hatvanas évek végétől már az volt csak az igazán menő minden társaságban, iskolában, aki farmerban járt.

hirdetes

Divatos akarsz lenni? Trapper farmert kell viselni!

Valahol itt jött el a pont, amikor a tiltott kategóriából tűrt kategóriába átkerülő farmerek támogatott kategóriába csúsztak át: az 1977-es BNV-n bemutatták a Trapper farmert. A terméket a Budaflax Lenfonó és Szövőipari Vállalat szakemberei fejlesztették ki. Ezzel az állam egyértelműen a fiataloknak szeretett volna kedvezni. A Trapper a nyugati nagymárkák szabásait koppintotta le. A Trapper jelentése prémvadász. A Széna tértől a Rákóczi útig Trapper márkaboltok várták a nyugati életérzésre és a jó minőségű farmerekre vágyókat, olcsóbb is volt, és jóval könnyebben elérhető, mint a nyugati szomszédoké, habár még így sem volt mindenki számára hozzáférhető a farmer. Egy Trapper farmer ötszázhatvan forintba került, szemben a Levis kilencszáz forintos árával

hirdetes

Trapper farmert mindenkinek!

Az újságokban csak úgy hemzsegtek a Trapper reklámokkal, mindent megtettek, hogy népszerűsítsék a mi kék csodánkat, fiatalok, gyerekek, férfiak, nők, mindenki hordta. Számos szlogent gyártott például a „rímhányó” Romhányi József költő is, mint például ezt: „Trapper farmer tintakék, mint a kinti mintakép”. Rengeteg remek reklámfilm is született, amik közül mutatunk is egyet. A Trappert valóban nagyon népszerű volt, olyannyira, hogy meg kelet gyorsítani a gyártást is, ez a népszerűsége egészen 1985-ig töretlen volt, amikor is hanyatlani kezdett a külföldről behozott ruhák piacának élénkülése miatt.
 

Forrás: Kép: Fortepan / Szalay Zoltán


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Alkotás Érdekességek Hírek Magyar történelem Magyarország Magyarság Retró Történelem

Szótár

Kéktúra

Kéktúra: Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, jelenleg az... Tovább

Veszprém

Veszprém: megyei jogú város a Közép-Dunántúli régióban, Veszprém megye és a Veszprémi... Tovább

Tovább a lexikonra