Az ikonikusnak nevezhető fővárosi különleges tömegközlekedési eszköz, amely Európában is ritkaságnak számít, a téli álom után áprilisban indul újra a Városmajor és a Széchényi-hegy között. A téli szünet után a BKK tájékoztatásából kiderült, hogy április első szombatján fog útnak indulni. Addig olvassunk róla néhány érdekességet!
Újraindul a fogaskerekű április első hétvégéjén!
A téli szünetet igazán hasznosan töltötte az ikonikus fűvárosi különleges tömegközlekedési eszköz, a fogaskerekű, ugyanis teljesen felújították a pályáját, így ezután már csendesebben és üzembiztosan járnak majd a vonatok április első szombatjától. A kedvenc fogaskerekűnk hétvégén és napközben is tizenöt percenként jár majd, valamint több nosztalgia-szerelvényt is indítanak majd a Városmajor és a Széchényi-hegy között. De az indulásáig ismerjünk meg néhány érdekes információt a turisták kedvencéről!
Öt érdekes tény a Városmajori Fogaskerekűről
1. 150 éve utazunk a fogaskerekűn
A Budapesti Fogaskerekű vasút, vagyis a fogaskerekű 1874. június 24-én indult el első útjára, tehát a főváros egyik legrégebbi tömegközlekedési eszközének tekinthetjük. A budapesti fogaskerekű volt a harmadik Európában, amely a svájci hegyi vasutak mintájára épült, és még a végállomás váróhelyiségét is egy alpesi vendégház mintájára építették, azonban ez a faszerkezet a második világháború során teljesen megsemmisült.
2. Leggyorsabb kiépítés
A budapesti fogaskerekű hihetetlen tempóban készült el, ugyanis az első szakasza kevesebb, mint egy év alatt lett átadva. Egy bázeli székhelyű vasútépítő társaság 1873-ban kérelmezte a fogaskerekű kiépítését, s miután még abban az évben, július 3-án megkapták rá az engedélyt munkához is láttak, hogy aztán 1874. június 24-én, délután 4 órakor elinduljon az első szerelvény a Svábhegyre.
3. Ecce homo
Tudtad, hogy a Városmajort régen Ecce homo-nak nevezték? Itt nem csak a fogaskerekű végállomását alakították ki, de a hozzá tartozó üzemi telepet és a kocsiszínt is. A vonat indításának elején három gőzmozdony állt szolgálatba, amikhez összesen tíz személyszállító kocsi és két teherkocsi tartozott. A gőzmozdonyok 12 km/órás sebességgel közlekedtek felfelé, lefelé azonban biztonsági okokból csak 7,2 km/ óra sebességgel ereszkednek le a hegyről.
4. „Meredek úton a csillagok felé”
A fogaskerekű egykori szlogenje, amelynek a latin változata, a „Per ardua ad astra” felirat volt látható a későbbiekben megsemmisült indóház homlokzatán.
5. A nosztalgia-járat
A személyszállító kocsik kezdetben favázas, nyitott kocsik voltak, amely ma nosztalgi-járatként szállítja az utasokat fel a Svábhegyre, ugyanis ezek közül mindössze 1 darab maradt fenn, amit teljesen felújítottak. Összesen kilenc üléssor található benne, mindegyik sorban 6-6 üléssel.
Érdemes tehát tavasszal kipróbálnunk a nosztalgia-járatot és kirándulnunk egyet a Gyönyörű Svábhegyen!