Egy egyszerű matematikai feladványt mutatok nektek, amit az általános iskolások többsége könnyedén meg tud fejteni, a felnőttek azonban nem…vajon neked menni fog?
A feladvány nagyon egyszerű, virágokat láthatunk a képen, összeadásokat illetve kivonásokat, a legtöbb ember azonban azonnal vágja rá a megfejtést, természetesen rosszul. Érdekes statisztika, hogy az általános iskolások többsége könnyedén képes megfejteni ilyen és hasonló feladatokat másodpercek alatt, tökéletesen, míg a felnőttek többsége rosszul adja meg a választ.
Pedig nem olyan bonyolult, higgyétek el, csak egy kicsit jobban meg kell nézni a képet és egy kicsit többet kell gondolkozni, ha nem megy, akkor görgess lejjebb, ahol megtalálhatod a helyes megfejtést, de ne a lapozással kezdd, gondolkodj előbb, kíváncsi vagyok, hogy meg tudod-e fejteni!
Egy oka lehet annak, hogy nem 81-et kaptál helyes megfejtésnek, ez pedig az, hogy nem vetted észre azt, hogy az azonos virágokon nem ugyanannyi szirom van, hanem van, ahol kevesebb.
A megoldás a következő:
- tulipán: 20
- lila virág, aminek öt szirma van: 5
- lila virág, aminek négy szirma van: 4
- sárga virág: 1
Így tehát az utolsó sorban lévő egyenlet összege: 1+20*4=81! Ha neked is ez jött ki, akkor jár a gratuláció!
A matematikában a szöveges feladat kifejezést olyan feladatokra használják, melyekben lényeges információkat szöveges úton adnak meg matematikai kifejezések helyett.
A szöveges feladatokat három szinten vizsgálhatjuk:
- Első szint: a szöveges rész;
- Második szint: a szöveg mögötti matematikai relációk;
- Harmadik szint: a képletes matematikai kifejezés.
A szöveges feladatok mélyebb analizálását a szöveg nyelvi jellemzőinek vizsgálata (első szint), a matematikai logikai jellemzőinek vizsgálata (második szint) valamint a kifejezések mögötti relációk vizsgálata (harmadik szint) teszi lehetővé. Az első szinten a jellemzők között szerepelhet a szöveghez felhasznált szavak száma valamint a szavak átlagos hossza, míg a második kategóriában a változókat osztályozhatjuk előre megadott, ideiglenesen bevezetett és keresett változókra.