A frissen életbe lépett jogszabály hozzájárul az élelmiszer-kereskedelem átláthatóságához, kötelezve az Auchan, Aldi, Lidl, Penny, Tesco és Spar áruházláncokat, hogy kövesség a rendelet utasításait.
Megjelent a rendelet, amit az áruházláncoknak kötelező lesz betartaniuk Magyarországon
Az Auchan, az Aldi, a Lidl, a Penny, a Tesco és a Spar számára új kihívásokkal kell szembenézniük, hiszen egy friss jogszabály életbe lépett, melynek értelmében kötelezővé vált feltüntetni, ha egy termék kiszerelése változik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kereskedőknek, akik éves bevételük tekintetében az 1 milliárd forintot meghaladják, kötelességük tájékoztatniuk a vásárlókat a termékek kiszerelésében bekövetkezett változásokról.
A "Zsugorfláció" és az új jogszabály
A "zsugorfláció", "zsugorinfláció", "lopakodó áremelés" olyan kifejezések, melyek az élelmiszer-gyártók és -kereskedők gyakorlatát jellemzik, amikor egy termék kisebb kiszerelésre vált a fogyasztók számára anélkül, hogy az árak mértéke arányosan csökkenne vagy változna. Ezen jelenség megakadályozása és a fogyasztói átláthatóság növelése érdekében hozták létre az új jogszabályt.
Kötelező feltüntetés és tájékoztatás
A Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése változik, a kereskedő köteles erről tájékoztatást adni az érintett termék kereskedelmi forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig. A változásnak tartalmaznia kell a kiszerelés változására utaló és a kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott tartalmú és formájú figyelemfelhívó tájékoztatást. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az adott termék 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti időszakban történő forgalmazásának az a kiindulópontja, amely alapján a kiszerelés változását meg kell jelentetni.
Az áruházláncok válasza és az új kihívások
A jogszabály célja az, hogy megakadályozza az árak lopakodó emelkedését, valamint növelje a fogyasztók tudatosságát az élelmiszer-kiszerelések változásai kapcsán. Az Auchan, Aldi, Lidl, Penny, Tesco és Spar, mint az élelmiszer-kereskedelem vezető szereplői, most az új kihívásokhoz alkalmazkodva kereshetik a megfelelő megoldásokat.
Az intézkedés háttérben és az üzleti stratégiák változása
A jogszabály kialakításánál figyelembe vették a "projekt reális üzleti terven alapul" elvet, és hangsúlyt fektettek a hosszú távú fenntarthatóságra. A változások azt is szolgálják, hogy hozzájáruljanak a turisták költekezésének növeléséhez és a látogatószám emeléséhez a strandszezon kitolásával, például a horgász stég, a homokozó és a park egész éven át tartó látogathatóságával. Az üzleti stratégiák változásaival a fogyasztói bizalom erősítése és az átláthatóság fokozása kerül előtérbe.