Trabant modellek
P70 (1955-1959)
A legelső sorozatban gyártott modell, ami az IFA F8 alapjaira épült. Motorja 2 ütemű, vízhűtéses, 690 cm³-es gépsárkány, aminek az alváz favázára műanyag karosszériát szereltek. Hogy fokozzuk a Frédi és Béni hatást, az utastérben még a padlózat is fából volt. De meg kell hagyni, csinos darab.
P50 (1957–1962)
Az első Trabant-típus. Az ezek után következő széria azt a bizonyos S betű emblémát viselte. Ezeken a sorozatokon még nem volt oldalsó díszléc, az ablaktörlő pedig jobbra állt. Az első darabokat az NDK-ban 8360 márkáért árulták. Összesen durván 132 000 db készült belőlük.
500 (1960–1963)
A már jól bevált forma most már egyenes díszléccel. Megjelennek az első kombik is, illetve az a camping modell, ami gyári elhúzható tetővel igazi vagány darabnak számított. Motorikusan történt némi továbbfejlesztés, de nem számottevő.
600 (1963–1964)
A 600-as széria az első, ami végre legalább 100 cm³-rel nagyobb motort kapott. Külsőleg sok változás nem történt, csak dupla díszlécet kapott.
601 (1964–1990)
A legismertebb és legtovább gyártott Trabant széria. Összesen majdnem 3 millió db készült belőle. Az első sorozatot még díszléccel álmodták meg a tervezők, de ez meghiúsult. Ezután sok apróbb változtatáson esett át az autó, például a kerek lökhárítókat szögletesekre cserélték, a vékony B oszlopot vastagra, (bár a kombikon maradt a vékony), új hűtőrács, megjelentek a műanyag kilincsek, fekete gumilapok, és a vagány többlyukas felni. Szerkezetét tekintve is történt némi változás: kapott kétkörös fékrendszert, új első futóművet, 6 V-os, majd később 12 V-os elektromos rendszert, elektromos gyújtást és egyéb extrákat. Annyira jól mentek a változtatások, hogy ’89-re szinte minden megváltozott benne. Ebből a modellből készült kabrió is (Tramp), amit eredetileg a határőrség számára gyártották.
1.1 (1989–1991)
Változott a kor és vele együtt az igények is, így megalkották a négyütemű szériát. Műszakilag a hátsó felfüggesztés kivételével teljesen átalakították, motorját a Volkswagen Polo motorjára cserélték. Ez a típus már a jól ismert botváltós változat, amiből megint csak készült néhány kabrió változat, amiket végre az átlagpolgár is meg tudott szerezni. Iszonyat érdekes, és talán nehezen elképzelhető, hogy ebből a modellből készült összesen két, azaz 2 darab Pick-Up is, hogy miért vagy hogyan, azt nem tudni. Ez volt az egyik legsikeresebb széria.
Neked volt trabantod, ha igen milyen?
Forrás: Kép: Fortepan: Fortepan / Vizsnyiczai Erzsébet