A csodajárgány: a Melkus RS 1000
Az egészhez úgy jön a Wartburg, hogy a Melkus az autókba Wartburg, illetve Trabant alkatrészeket rakott, hogy a gyártás minél könnyebb legyen. A múltkori a Trabant története cikkünket olvasva ez nem is csoda. A lényeg, hogy a Melkus így gyártott egyszerűen és olcsón versenyautókat, amik versenyeztek a Forma 3-ban, és a Forma Juniorban is. sokáig csak egyetlen típust gyártottak: a Melkus RS 1000-est, amiben egy három porlasztós, 70 lovas Wartburg motor „dorombolt” (vagy dörömbölt, de ezt mindenki döntse el maga). A legtöbb autóba 992 cm3-es motort szereltek, de az újabbak között akadtak már 1200 köbcentis motorok is. A társaság az autógyártást 1986-ban állította le, és hosszú évek múltán, 2006 decemberében Peter Melkus - Heinz Melkus fia – élesztette újra a márkát úgy, hogy újraindította az RS 1000-es termelését a meglévő tervrajzok alapján. Nem igazán jutott azonban messzire, mindössze 10 autó készült ekkor. Sokkal nagyobb dobása volt viszont az, hogy bejelentette a Melkus család bővülését egy új modelell, amit az EDAG tervezőcéggel együtt fejlesztettek ki. Az új típus a Melkus RS 2000 névre halgatott, amiben már dupla akkora, mint az elődjében volt, vagyis kétliteres négyütemű benzinmotor teljesít szolgálatot. A teljesítményt nem gyengén növelték az RS 1000-eshez képest, de a kor előrehaladtával ez teljesen érthető követelés volt egy sportautótól, így már 150-200 lóerővel bírt az új modell. A premier végül a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon volt 2009-ben, azóta 2011-ben csináltak belőle GT és GTS változatot is. Így vált a Wartburg igazi legendává és élt tovább egy vagány sportautóban.