Az ajándékozás új méretei
Japánban az ajándékozásnak rendkívül nagy tradíciója van. Náluk kialakult, hogy a barátok, munkatársak iránti tiszteletet is egy kisebb-nagyobb ajándékkal fejezik ki, melynek értéke függ a kapcsolat fontosságától. Ezzel az ajándékozó azt üzeni, hogy mennyire nagyra értékeli a kapcsolatukat – amennyiben felettébb szereti az illetőt, ezzel arányosan többet is fog majd költeni ahhoz, hogy ezt kimutassa, a kapcsolat folytatódjon.
Fordított részről, aki kapja az ajándékot azt fogja érezni, hogy valamilyen szinten az illető adósává vált – ebből a szempontból ez a rituális bizonyos szinten nyomásgyakorlásnak is értelmezhető, amit a későbbiek során könnyedén ki lehet majd használni egy-egy új megállapodás, ügyintézés kapcsán.
Az ajándékozás a szigetországban egészen az Edo-korszak éveire vezethető vissza – 1600 és 1868 közé. A mai napra ugyanakkor csupán az változott, hogy mit szoktak az emberek egymásnak adni tiszteletük jeléül – ezek közül pedig az egzotikus, drága gyümölcsök a legnépszerűbbek. Eleinte a cikkünkben tárgyalt dinnyéhez hasonló különlegességek helyét a halak foglalták el, amit szezonálisan horgásztak. Ezek közül is az elsőszámú a csíkos tonhal volt, aminek ízvilága akkor a legfinomabb, amikor a hal az ország keleti partjainál a délire vándorol- ez az őszi hónapokban történik meg.
Ahogy láthatjuk az ajándékozás elsősorban az évek múltával nem változott sokat – tiszteletüket szeretik ételekkel kifejezni, melyeket időszakosan, évszakokhoz kötnek. Mindez pedig az emberek között is képes egy versenyt kialakítani, mint például, hogy ki fizeti a legtöbbet az idény első haláért, vagy kié lesz a legszebb gyümölcs a már említett dinnyéhez köthetően.
Méregdrága ételek ajándékba
Nem csak Yūbari King sárgadinnye számít remek – és persze drága – ajándékban Japánban. Minden térségnek megvannak a saját különleges, egyedi gyümölcsei, zöldségei, amikért képesek borsos árat elkérni a termelők.