Mindenki által jól ismert keletnémet gépkocsitípus, amelyre egykor éveket vártak a boldog tulajdonosok, hogy megkaphassák a gyárból kiguruló autócsodát. Ez a Trabant, ami egészen a ’90-es évekig meghatározó járgány volt hazánkban is, ami szív. sűrít, gyújt, kipufog és aminek összeszereléséhez a rossz nyelvek szerint két emberre volt szükség: egy aki hajtogatja, másik aki ragasztja. Ismerd meg a Trabant történetét!
Biztos vagyok benne, hogy egyfelől Trabantot mindenki látott már, ha nem is ült benne, és hogy jó pár viccet tudna mesélni róla vagy éppen vele kapcsolatban. Onnan kezdve, hogy mi lesz a Trabantból, ha neki megy a fának (Porsche), odáig, hogy mennyit ökörködtek vele fiatalkorukban, vagy éppen mennyit bütykölték ezt a csodás meseautót a boldog tulajdonosok. Ikonikus darab, amit manapság kutatnak a gyűjtők, ismerd meg a Trabant történetét!
A trabant története
A Trabant volt az első jármű a Német Demokratikus Köztársaságból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Az első Trabant 1957. november 7-én gurult le a futószalagról a DKW német autógyár gyártó sorain. Ez a gyár fejlesztette ki az F8-at, ami aztán minden keletnémet családi autó őse lett. Az F8 gyártását az Automobilwerk Zwickau (AWZ) folytatta Zwickauban, ahol a fejlesztgetések következményeként megszületett az első Trabant, a P70-es. a modell elnevezésében szereplő P betű a személyautó jelleget jelöli, míg a 70 a majd 700 cm3-es (690cm3) motort. Arról nem is beszélve, hogy ez volt az első olyan német autó, amelyik úgynevezett duroplaszt, azaz műanyag borítású karosszériával került a nagyközönség elé. Ez a csoda 1955-ben debütált, vízhűtéses kétütemű motorral, 22 lóerő teljesítménnyel, ami 90 km/h végsebességre volt képes és mindössze 820 kilogrammot nyomott. A szuper cuki kisautó nagyjából 1 perc alatt gyorsult a végsebességére, ami tulajdonképpen már az ’50-es években is elég gyengécskének számított. De az anyaghiányban szenvedő NDK-nak nem volt más lehetősége, hogy olcsó személyautóhoz juttasák az embereket.
A limuzin (mert ezt tényleg így hívták, ma már csak mosolygunk rajta) kivitel mellett kapható volt még kombi és coupé változatban is. Azért a Trabant kombit ne úgy képzeljük el, mint a mai kombi személyautókat, a lapraszerelt IKEA szekrény nem biztos, hogy befért volna. Mégis népszerű volt, és az 5 éves gyártási munka során több mint 36 000 autót hoztak le a szalagról. 1957-től aztán megérkeztek az utódok: a P50-es, majd a P601. Az ikonikus emblémát a Trabant 1958. május 1-étől viseli, de már a későbbi P70-eseket is ezzel látták el a korábbi AWZ-logó helyett, ameddig a gyártásuk meg nem szűnt. Rendkívül közkedvelt kocsinak számított alacsony ára és könnyű szerelhetősége miatt, több mint 3 millió darabot adtak el belőle összesen.
Lapozd végig ezta nosztalgikus galériát, majd lapozz egyet a következő oldalra, és nézd mega különböző modelleket, és olvass róluk érdekességeket!
#GALERIA-51#
Lapozz egyet és mutatjuk a trabant modelleket, képekkel, noszatlgiázzatok velünk! Ugye neked is volt trabantod? Szvazz a következő oldalon milyen, lássuk melyik volt a legnépszerűbb! :)
Forrás: Kép: Fortepan: Fortepan / Vizsnyiczai Erzsébet