A magyar retró kultuszból nem maradhatnak ki a személyautók, némelyikük még a mai napig is komoly rajongói közösséggel rendelkezik, nem merültek a feledés homályába. Hazánkban, a ’70-es években, könnyen belefuthattunk ezekbe a modellekbe, akármerre is vettük az utunkat.
Moszkvics 412
#https://www.instagram.com/p/CAvze3thXc8/#
A Moszkvics 412 egy nagynak számító családi autó volt, amelyet az AZLK szovjet autógyár állított elő Moszkvában, 1967-től 1975-ig, valamint a szintúgy orosz irányításban lévő Lada Izhevsk gyártó, 1967-ől 1982-ig, Izhevsk városában. A járgány előállításához a korábbi Moszkvics 408-ast használták fel, lényegében ennek a modellnek a továbbfejlesztése, viszont ő egy erősebb, tekintélyesebb kivitelezés volt. Több sajátossággal rendelkezett, ezzel egyenesen arányosan magasabb áron lehetett hozzájutni. Konstrukcióját tekintve egy önhordó, zárt, 4 ajtós karosszériával rendelkezett, orrmotort építettek belé, hátsókerékmeghajtásos volt. Az utasterét úgy alakították ki, hogy öt egyén szállítására legyen ideális, az első ülések osztottak, míg a hátsók osztatlanok voltak. A személyautót egy 4 hengeres, 4 ütemű, vízhűtéses motor hajtotta, a kocsi végsebessége 140 km/H volt, és 16 másodpercnyi időbe tellett, mire 0-ról a 100-ra fel lehetett vele gyorsulni. A Moszkvics márka azért is közkedveltnek számított, ugyanis az általuk piacra dobott járművek igénytelennek számítottak pozitív értelemben, nem utolsó sorban pedig hosszúéletűek, tartósak voltak. A 412-es igencsak elegánsnak számított a maga idejében, habár ettől függetlenül megőrizte szolidságát, a kor túlkapott díszítéseitől mentesítették. Belső kényelmére aligha lehetett panasz, a nagy teljesítményű motornak köszönhetően kiválóan gyorsult, s a sofőr tarthatta a nagyobb utazási sebességet a személyautóval, amennyiben úgy hozta a szituáció.
Skoda S100
#https://www.instagram.com/p/CDqtZ3qhGqc/#
Ezt az autót a Mladá Boleslavban székelő, akkor még csehszlovákiai AZNP Skoda autógyár hozta a kereskedelmi forgalomba, 1969-től 1977-ig. Ő volt az örököse a korábban gyártott Skoda 1000 MB-nek Az S100-asnak a sikerét mi sem mutatja be jobban, minthogy a testvérautójával karöltve, ami az S110-es volt, egymillió példányt gyártottak le belőlük. Az autó kialakítása idézi egy kicsit a korai Porsche kocsik stílusát, azonban ehhez a márkához könnyebben, olcsóbb áron hozzá lehetett jutnia a keleti blokkban élő embereknek. Zárt és önhordó, 4 ajtóval ellátott acéllemezből készített karosszériával volt felszerelve, a hátsókerékmeghajtásos járművet egy a farba beépített motor hajtotta előre. Utasterében maximum öt embernek volt helye, osztott ülésekkel találkozhattunk az elülső, valamint a hátulsó szekciójában egyaránt. A motorja 4 ütemű, 4 hengeres volt, vízhűtés társult hozzá. Az S100-asnak a 0 km/H-ról 100-ra történő felgyorsulása 24 másodperc alatt mehetett végbe, a maximális sebesség, amelyet el lehetet érni az autóval a 125 km/H volt. Az S110-es ennél jobban tudott teljesíteni, mind gyorsulásban, mind végsebességben. Korszerű és szép szerelvényfallal látták el az autót, a kapcsolók és a kezelőgombok praktikusan helyeztettek el a vezető részére, ám a kényelem az egész autóra jellemző volt. Kisebb hibának fel lehetett róni nála a viszonylagosan kicsi csomagteret, ám a hátsó szélvédő előtti rakodórészre egyaránt helyezhettek az emberek csomagokat.
Benned is felébredtek a kellemes emlékek, miközben ezekről a kocsikról olvastál? Mosolyra derültél tőlük? A cikk még nem ért véget, a következő oldalra lapozva két másik járgányról tájékozódhatsz!
Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr