Wartburg 353
A 353-as Wartburgot a kelet-német származással bíró Automobilwerk Eisenach, rövidebb néven EMW-ként ismert autógyár készítette. A 353-asnak az volt a célja, hogy újításként lecseréje elődjét, a 311-es modellt. Ő volt az a típus, aki a leghosszabb ideig került le a gyártósorról a Wartburgok közül, ugyanis az 1966-os évtől kezdődően, egészen 1988-ig folyt az előállítása. A zárt, alvázra épített karosszéria 4 ajtós volt, acéllemezből hozták létre. A jármű motorja az orrban helyezkedett el, 3 hengeres, 2 ütemű volt, hűtése víz által történt, a kocsi elsőkerékmeghajtással működött. Öt személy szállítására tökéletesen alkalmas autó volt, az első ülések osztottak, míg a hátul találhatóak osztatlanok voltak. Az autó végsebessége 130 km/H-ban nyilvánult meg, valamint a 0-ról 80 km/H-ra 14-15 másodperc lefolyása alatt volt képes felgyorsulni. Az 1970-es években a Wartburgot az egyik leginkább népszerű autómárkák közé lehetett sorolni, amennyiben a hazai utak négykerekű szelőiről beszélünk. A korai modellek nem voltak tökéletesek, ám ebben az évtizedben az ilyen márkájú személyautók igencsak az élmezőnyben helyezkedtek el az eladási listán. A Wartburg a kényelem, a biztonság, valamint a gyorsaság triumvirátusának megtestesülése volt, az autó egyenesmenti, irányítási stabilitása nagyon jónak számított. A vezetői ülést gyakran becézték fotelnek, hiszen annyira nagy kényelemmel látta el a sofőrt. Elrendezés és kiláthatóság szempontjából sem lehetett rá különösebb panasz.
Dacia 1300
Az 1300-as Dacia kiskategóriájú járműnek minősült, a Romániában székelő Dacia autógyártó hozta forgalomba a modellt. Elkészülése a francia Renault 12-es terveinek felhasználása alapján történ, s a gyártása 1969-től egészen 2004-ig zajlott. Egy hónapot leszámítva, 35 éven keresztül gurították le a gyártósorról. Amennyiben az 1300-as karosszériáját szeretnénk vizsgálni, úgy azt mondhatjuk el róla, hogy zárt és önhordozó volt, acéllemezből gyártották, és négy ajtósnak készült. A járművet egy orrmotor hajtotta előre, elsőkerékmeghajtásos volt. A motorja 4 hengeres, 4 ütemű volt, valamint vízhűtéses. Az utasteret szemlélve, az 5 fő befogadására volt képes maximum, a hátulsó osztatlan ülésekhez az elülső osztott üléspár társult. Az autó végsebessége 145 km/H volt, és a 0-ról 100-ra történő felgyorsulása 17 másodperc alatt következett be. A Dacia 1300-asról elmondható volt, hogy aerodinamikai szempontból jó tervezést kapott, ez a kisebb teljesítményű motort kárpótolta bizonyos részben, s így ennek is volt köszönhető az a tény, miszerint a kocsival könnyen fel lehetett gyorsulni adott helyzetben. Kényelmi kategórián belül meg kell említenünk, hogy az 1300-as szellőztető, valamint fűtést szolgáltató berendezése példaértékű volt az 1970-es évtized személyautói között. A Dacia 1300-assal hosszabb utakra is nyugodt szívvel indulhattak el az emberek, sofőrjének nem kellett attól aggódnia, miszerint a járgány vezetése kényelmetlenné válik egy bizonyos idő átlépését követően.
Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr