Elveszett de nem elfeledett vonalak – íme, Budapest feledhetetlen villamosainak története

TK

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

Budapest története egy remek példa a közlekedéstechnika evolúciójára – eleinte a lovaskocsik számítottak a főváros sztárjainak, majd fokozatosan jelentek meg az akkor még új csodának számító villamosok – most ismerjétek meg erről szóló érdekességeinket!

Budapesttel kapcsolatban rendkívül sok „egyszer volt, hol nem volt” történetet hallhatunk, hiszen rendkívül színes múltja, ezért egyáltalán nem meglepő, hogy közlekedése kapcsán is bőven akad miről beszélnünk. Fővárosunkban a villamosok fénykorukat élték, egészen a második világháború kirobbanásáig azok vonalai folyamatosan bővültek, azonban már a 70-es évektől egyre többet távolítottak el közülük eredeti helyükről.


Kezdjük a legelején


Az első lovasútra vezethető vissza a villamosok története is, mely 1866-ban kezdte meg működését a Kálvin (akkoriban Széna) tér és a Váci út között. Az ezután akkoriban csodának számító villamos először 1877-ben került forgalomba, amikor is az útvonala a Király utca és a Nyugati pályaudvar között helyezkedett el. Ez volt az a pont, amikor a lovasutakat követően szépen lassan meghódították a korszak közlekedését – bár az első darabok csupán az 1898-as évig működtek.

hirdetes


Ezek még egyáltalán nem számítottak gyorsnak, hiszen mindössze 10 km/órával haladtak a belső városrészben, a kevésbé forgalmas területeken pedig ennek a dupláját voltak képesek produkálni. Érdekesség volt abban az időszakban, hogy a sofőröknek még azt is meg kellett mondani, hogy hol töltik majd szabadnapjukat, hogy amennyiben szükséges, azonnal be tudják őket hívni.


A lovasutak végleg 1928-ban szűntek meg, de rendkívüli népszerűségnek örvendtek – pályafutásuk során 15 lovasút-vonal került kiépítésre. Ebből már gondolhatjuk, hogy a lakók körében a villamosok is nagy sikernek örvendhettek.

hirdetes


A legtöbb még a szűk utcákban is kapott útvonalat


Olyan utcákon is biztosították számukra a közlekedést, ahol manapság már lehet el sem tudnánk azt képzelni – a Deák Ferenc térről is több villamos is indult a Szent István körútra. 

A képek forrásai: 

Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Fortepan / Tóth Árpád

 

Amennyiben érdekel cikkünk folytatása, lapozz!
 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Érdekességek Magyar Retró

Szótár

Sárköz és Gemenc

Sárköz és Gemenc: A Sárköz, vagy Tolnai Sárköz földrajzilag egységes, jól... Tovább

Panorámás lakás Balatonon

Panorámás lakás Balatonon A magyar tenger partján élni kiváltság. A gyönyörű... Tovább

Tovább a lexikonra