A sárga villamosok elsődleges csomópontjai között az Erzsébet tér, az Október 6. tér, illetve a Szabadság tér is szerepelt. A Széll Kálmán térnél találkozók közül még ma is működik egy-kettő, ezeket viszont már a két világháború között alakították ki. Már akkor is kulcsfontosságúak voltak a közlekedésben.
A 2-es villamosnak sem mindig az volt az útvonala, amerre ma közlekedhetünk vele – eredetileg a Keleti pályaudvar környékén építették ki a járat vonalát, illetve a Dózsa György úton is megfordult, valamint a Klauzál utca szűkebb részeire is bepillantott. A Dózsa György úton ugyanakkor 1952-ben, amikor a Felszabadulás tér újjáépítését végezték, a városvezetés megszüntette a villamosközlekedést ehhez az úthoz köthetően – ez pedig az egységes, körbeérő villamoshálózat megszűnését jelentette.
A 60-as években átestek egy kisebb törésen
A villamosok sikere végett Budapest a sínek városává vált – ez pedig egészen az 1960-as évekig töretlen volt, amikor is megjelent egy gyorsabb, modernebb közlekedési eszköz – a metró, amely készen állt elvarázsolni a város lakóit.
A villamosok hanyatlása
Bár az első. a 19. század végén felavatott metróvonal nem jelentett nagyobb veszélyt a főváros villamosai számára, a 2-es metró megjelenése már annál inkább – ennek oka, hogy a 2-es metró végett a villamosforgalom teljesen megszűnt a Rákóczi úton. A síneket is eltávolították 1975-ben.
A budapesti villamosok felszámolása a 80-as, 90-es évek során is folytatódott, melyek közül az utolsót, a 23-asat 2000-ben szüntettek meg.
A kép forrása:
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei