A Rákosi-bunker szellőzője: a városban láthatók ilyenek
A válasz egyszerű és a cikk elején már le is lepleztük a titkot. A metró építése miatt senkinek nem tűnt föl a kitermelt talaj, illetve az építőanyagok szállítása. Ráadásul az F4 építése során Budapestre szállított bányászok dolgoztak, akik úgy tudták, hogy a 2-es metrót építik.A mai modern technológia korában hihetetlennek hangzik, de az objektumépítés fúrópajzsok nélkül, kézi fejtéssel történt. Embertelen nagy munka volt ez.
Az eredeti tervek szerint ebédlő, betegszoba, orvosi rendelő, tanácskozóterem, illetve a kiemelt személyek részére WC-vel, fürdővel, telefonnal felszerelt szobák is helyt kaptak a bunkerben.
A Rákosi-bunker, azaz Az F4-es obijektum
Az F4-es „fantázia nevű” bunkert 1973-ban összekötötték a metróalagúttal, így veszély esetén alkalmassá vált, hogy szükség esetén a metrót felhasználva ki tudják menekíteni Budapestről az apparátust. A metró tulajdon képpen több szempontból is kapóra jött. Az óvóhely energiaellátást is a metróhálózat biztosította. A helyiség saját levegőcserélő rendszerrel is rendelkezett (ezek végződését lehet látni a mai napig városszerte), mely alapvetően a felszínről szívta a levegőt.
A Rákosi-bunker jelene
Az létesítményt 1981-ben a BKV vette át. Mára a bunker teljesen használhatatlanná vált, a műszaki berendezések szinte kivétel nélkül elromlottak. A fővárosi közlekedési cég már több ízben szeretett volna megszabadulni a felesleges helyiségtől, több-kevesebb sikerrel.
A legutóbbi ismert információk szerint az F4 objektumot jelenleg a Nokia TrafiCom bérli, és a meglévő lehetőségekhez mérten igyekszik kihasználni a helyszín adottságait. A cél az, hogy a bunkert belső kommunikációs tevékenységekre használják fel, ami valószínűleg összefügg a cég infrastruktúrájával és kommunikációs hálózataival.
Érdekesség a Rákosi-bunkerről
Egy érdekes részlet, amely szorosan kapcsolódik a Rákosi-bunkerhez, a titokzatos, meg nem valósult összeköttetések terve. Az eredeti tervek szerint a bunkert nemcsak a metróalagúttal kapcsolták volna össze, hanem állítólag egy földalatti alagút kapcsolta volna a Szabadság téri egykori Tőzsdepalotához is, amely később a Magyar Televízió épülete lett. A terv célja az volt, hogy lehetővé tegyék a pártvezetők gyors és biztonságos átszállítását a politikai központok között, anélkül, hogy a felszínen észrevennék.
Ez a titkos alagút azonban soha nem készült el teljesen, de a létezésének legendája évtizedek óta fennmaradt, hozzájárulva a bunker körüli rejtélyekhez és mítoszokhoz
Fotó: Rovibroni (Barna Rovács)
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/F4_objektum