Az 1970-es évek, egy olyan korszak, amelyet sokan boldogsággal a szívünkben idézünk fel. Az akkori autók nemcsak közlekedési eszközök voltak, hanem életstílusunk és mindennapjaink meghatározó részei. Emlékeztek még a hétvégi családi kirándulásokra, amikor a felforrósodott aszfalton zümmögő Trabantok, Zsigulik és Wartburgok sorjáztak az országutakon? Na, és az éppen felhajtott géptető alatt matató apukákra, akik próbálták megjavítani az éppen elromlott motort? Gyere, idézzük fel együtt azokat az időket, amikor a szovjet és a keletnémet autóipar remekei uralták a magyar utakat.
A kép forrása: Fortepan / Darányi Sándor
Az autók az 1970-es évek mindennapjainak részei voltak, és nemcsak a közlekedést szolgálták, hanem az élet különleges pillanatait is megörökítették. Emlékeztek még, amikor a szomszédok összegyűltek egy-egy új autó érkezésekor, hogy megcsodálják a friss fényezést és kipróbálják az új járművet? Vagy amikor nyaranta a Balatonra tartva a dugóban állva integettünk egymásnak, miközben a rádióból a legújabb slágerek szóltak? Az autók az életünk szerves részét képezték, és minden modellhez külön történet és érzelem kötődik. Nézzük hát akkor meg sorra Magyarország leggyakoribb autóit az 1970-es években.
Trabant: A „Papírjaguár”
Kinek ne lenne ismerős a Trabant, vagy ahogy sokan hívták, a „papírjaguár”? Az 1970-es évek egyik legikonikusabb autója, amely minden család álmát jelentette. A Trabantok egyszerű szerkezete miatt szinte mindenki meg tudta javítani őket otthon, és a kelet-német műanyag karosszéria egyedi hangulatot kölcsönzött nekik. Az 1970-es években a Trabant 601 modell volt a legelterjedtebb, és ha szerencsések voltunk, még a nyitható tetős verzióval is találkozhattunk.
Ha többet szeretnél tudni a trabant történetéről, ez a korábbi cikkünk érdekes lehet számodra: Egy ember hajtogatta, egy ragasztotta – A Trabant története
Zsiguli - Lada 1200: A szovjet elegancia
A Zsiguli, avagy a Lada 1200, szovjet importból származó csodaautó volt. Aki rendelkezett egy ilyen járművel, az a szomszédok irigységének tárgya lett. A Lada erős motorjával és masszív felépítésével a vidéki utakon is megállta a helyét. Emlékszem, a legtöbb családapa mennyire büszke volt az új Zsigulijára, amit hosszas várakozás után kapott meg. Az autóban hallgatott rádió zaja, a recsegő kazetták és a családi éneklések feledhetetlen emlékek.
A zsiguliról részletesebben is olvashatsz itt: 50 éves a legendás autó, a VAZ–2101, ismertebb nevén Zsiguli
Wartburg: Az keletnémet luxus
A Wartburg egy fokkal magasabb kategóriát képviselt a Trabantnál, és azoknak a családoknak volt a kedvence, akik egy kis luxusra vágytak. A négyütemű motor csendesebbé és kényelmesebbé tette az utazást, és az autó belső tere is tágasabb volt. Nektek is van olyan emléketek, hogy a rokonokkal együtt utaztatok a Balatonra, és a Wartburg hátsó ülésén feküdtetek, míg a felnőttek elöl beszélgettek?
Korábbi cikkünk a Wartburgról: Melkus RS 1000 – A Wartburg legendája
Ez még nem a cikk vége. A következő oldalon bemutatom a Kispolszkit, a Moszkvicsot és a Skodát a ‘70-es évekből és beszélek az autós találkozókról is. Lapozz!