Legkésőbb 5-6 ében belül, de már az is lehet, hogy 2021-ben fizetnünk kell akkor, ha be szeretnénk hajtani a fővárosba – ez derül ki a nem olyan régen megjelent, 2030-ig szóló fejlesztési tervből. Nézzük a részleteket!
Megérkezett a főváros közlekedésfejlesztési terveit tartalmazó priorizált, pontozott Budapesti Mobilitási Terv, amiből az derül ki, hogy mi épülhet meg a magyar fővárosban az elkövetkező 11 évben. Érdekesség, és fontos mindenki számára, hogy három költségkeret született – szűkös, közepes, drága -, mind a három tartalmazza a dugódíj bevezetését…
A fővárosi önkormányzat hozta nyilvánosságra a Budapesti Mobilitási Tervet, ami egész pontosan 2030-ig szól.
Azt érdemes megjegyeznünk, hogy egyelőre egyeztetésre és véleményezésre került kibocsátásra a tervezet, és azokat a közlekedési fejlesztési beruházásokat illetve terveket tartalmazza, melyekről egyáltalán szó lehet a következő években, ráadásul pontozva prioriálva, három különböző költségkeretre kiszámítva. A listából az derül ki, hogy milyen változásokra számíthatnak a Budapesten élők lakóhelyük környékén.
Budapesti Mobilitási Terv Közlekedésfejlesztési és Beruházási Programjavaslat, sokak meglepetésére tartalmazza a korábban már felvetett, de be nem vezetett dugódíjat. A mostani tervezetben úgy szerepel, hogy 2021 és 2025 között 3,3 milliárd forintból megvalósítandó projekt, méghozzá alacsony, közepes és teljes forráskeret esetére egyaránt javasolt beruházásként. A Budapesti Mobilitási Tervet ide kattintva tekinthetitek meg, most pedig nézzük, mit is jelent a dugódíj!
A dugódíjról
Már 2015-ben is voltak pontos elképzelések a dugódíjjal kapcsolatban, akkor Tarlós István főpolgármester jelentette be, hogy kétlépcsős javaslatot tettek a kerületek a fővárosnak a bevezetésre. Az első lépcsőt az úgynevezett Budapest-matrica jelentené, melynek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére terjedne ki, csakúgy, mint a megyei matricák. A Budapest-matrica ára a tervek szerint 5000 forint lenne egy évre.
Második lépcsőben érkezne a szűkebb belvárosi zóna, természetesen külön díjjal (összeget nem határoztak meg), ennek határát nem lehet tudni, de leginkább a városmagot védené. Nagyon sokáig volt elkötelezett a főváros a dugódíj mellett, mivel a 4-es metró megépítésének EU felé vállalt feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idején döntöttek. A parlament azonban elfogadott egy jogszabályt, mely szerint nem lehet bevezetni a dugódíjat, azóta le is került a napirendről, most viszont újra előkerült, mi pedig kíváncsian várjuk a fejleményeket.
Egyetértesz a dugódíj bevezetésével?