Balaton átúszás, Balaton átevezés, Balaton körbetekerés, és társaik? Régen nem éltek ilyen átlagos életet, akkoriban kellet egy kis fűszer, egy kis izgalom. Miért akarták volna a hagyományos közlekedési eszközökkel átszelni a magyar tengert? Naná, hogy átrepülni kellett, ráadásul nem is akárhogyan! Mutatjuk az első Balaton átrepülés izgalmas történetét!
Az első Balaton átrepülés
"Száz évvel ezelőtt volt egy bátor ember, Lányi Antal, aki először repülte át a Balatont bizonyítva, hogy őseink állták a sarat a nagy nemzetek sorában." Fonyódon Lányi Antal volt a személy, aki 110 évvel ezelőtt, egészen pontosan 1911. augusztus 28-án meghódítva a Balaton feletti eget elsőként szelte át a magyar tenger feletti a felhőket, azaz repülte át a Balatont. Ma már számtalan turista céllal indított sétarepülőjárat van ezen a tájon, de akkoriban ez még igen nagy szónak és egyben teljesítménynek is számított. Persze nem is volt egy egyszerű történet.
Miért kellett átrepülni a Balatont?
Mai fejjel gondolkozva teljesen jogos a kérdés, akkoriban azonban a válasz egyértelmű volt. Az 1900-as évek eleje nem szólt másról, mint a repülés lázról, szinte mindenki ebben égett. Hazánkban különösen nagy volt az izgalom, ugyanis Louis Blériot, a La Manche csatorna átrepülése után néhány nappal Magyarországra érkezett. Ezen a ponton már valószínűleg senkit sem lehetett volna lebeszélni arról, hogy át kell repülni a Balatont is. Egyébként 1911-re már egyáltalán nem számított ritkaságnak a több tízkilométeres táv megtétele a levegőben, azonban a megbízhatatlan gépekkel még mindig gyakran kellett nem tervezett leszállásokat végezni. A terv tehát az volt, hogy át kell repülni a Balaton felett, a köztes leszállás reménye nélkül!
Lányi Antal a Balaton első átrepülője
3 jelölt is akadt, aki akár életét kockáztatva is jelentkezett a feladatra. Székely Mihály hosszútávú repülésben a legtapasztaltabb volt, ugyanis éppen ebben az időkben tette meg a Bécs-Budapest távot csupán 4 leszállással. Lányi mellett Prodám Guidó volt a harmadik jelölt, neki volt is már víz felett repülős tapasztalata fiuméból, azonban a gépe nem készült el időben. Lányi nem csinált kampányokat, nem tett bejelentéseket, csupán 1911 augusztus 20-án elkezdte kiragasztani plakátjait Badacsonyban és Fonyódon, ugyanis nem elégedett meg a Tihany-Szántód távval, nagyobb kihívás elé állította magát. Az időpontot eredetileg augusztus 27-én, vasárnapra tűzte ki, délután fél hatra, de a katasztrofális időjárás miatt csúszott az akció.
Hatalmas dolog volt átrepülni a Balatont
Egy igazi hősi tett volt Lányi Antaltól, hogy átrepülte a Balatont, Knoll Gyula visszaemlékezése szerint a „6 és fél perc alatt célba érő Lányi Antalt többezres nézősereg ovációja fogadta, akik levették sapkájukat, és elénekelték a Himnuszt.” Rengetegen nézték az akciót. Badacsonyba a legdrágább ülőhely hely 10 koronába, míg a legolcsóbb 3, illetve l koronába került. Ahogyan írtuk a vasárnapi idő nem tette lehetővé az átrepülést, így Lányi csak felszállt, körbe kerülte a Balaton, majd landolt, az igazi átrepülésre a tervezett utáni napon, 28-án került végül sor.
Forrás: Kép: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár