Tegnap este jelent meg a Magyar Közlönyben a kormányhatározat, miszerint a kormány elfogadta az Európai Unióval közösen kidolgozott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS) – tette közzé Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár saját Facebook-oldalán.
A döntésnek köszönhetően az elkövetkező húsz évben újabb 3 ezer milliárd forintot fordítanak Budapest és a várostérség közlekedésének jelentős fejlesztésére, illetve ugyanennyit a HÉV fejlesztésére főként EU-s forrásokból. Az Európai Unió 2027-ig már garantált egy 1500 milliárd forintos forrást.
Fürjes Balázs posztjában taglalja, hogy mennyire megnehezített jelenleg a közlekedés, ha valaki az agglomerációból akar bejutni Budapestre dolgozni, tanulni, ügyintézni, így főként ezt kívánják orvosolni a fejlesztésekkel.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia a következő célok elérését biztosítja:
- minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább négy vonat indul majd Budapestre,
- átszállás nélkül legalább három metróvonal lesz elérhető,
- megduplázódik az agglomerációból Budapestre vonattal és nem autóval érkezők száma,
- megvalósul az integrált tarifaközösség, az utazás során elegendő lesz egyetlen bérlet vagy jegy vasútra, buszra, metróra, villamosra.
Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson a következők történnek majd:
- folytatódik a korszerű járművek beszerzése;
- megújítják a vasútállomásokat;
- sokkal nagyobb kapacitású átmenő rendszerű pályaudvarokat hoznak létre a jelenlegi fejpályaudvarok helyett;
- fejlesztik az infrastruktúrát, Budapestet behálózó szolgáltatást hoznak létre,
- legalább 3 metróvonal átszállás nélkül lesz elérhető.
- Kelenföldet, a Délit és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút megépítésével egy több mint 100 éves tervet valósítanak meg,
- megvalósul az integrált tarifaközösség: egy jeggyel vagy bérlettel bárhova el lehet majd jutni.
Tudtad?
Az első magyar vasúti pálya 1846-ban Pest és Vác között készült el. Pest első pályaudvaránál 1846. július 15-én hatalmas tömeg gyűlt össze. Az emberek hangosan éljeneztek és integettek, amikor elindult első útjára a Pest és Buda nevű gőzösökkel az ünnepi szerelvény. Az újságok lelkesen tudósítottak az eseményről. A legszebb örökéletű sorok Petőfi Sándor tollából, a Vasúton című versből valók:
„…Száz vasutat, ezret
Csináljatok, csináljatok!
Hadd fussák be a világot
Mint testet az erek.
Ezek a föld erei,
Bennök árad a műveltség,
Ezek által ömlenek szét
Az életnek nedvei…”
Az egykori pályaudvar (vagy másnéven indóház) ma már nem áll egykori helyén, azonban az épület néhány tartóoszlopát megőrizte a Közlekedési Múzeum.
Forrás: 444.hu, Közlekedéstörténeti olvasókönyv