A vállalat pénzügyi helyzete romlott, a megrendelések csökkentek, a kiadások pedig nőttek a rendszerváltás után. 1990-re az üzem a csökkenő eladások miatt eladósodott, amit tovább rontott, hogy az importőrök csődbe mentek.
A rendszerváltás után ez történt az Ikarussal
Az Ikarus még abban az évben csődeljárás alá került, de 1990. január 17-én a kormány azonnal visszavonta az összes kiviteli engedélyt a Szovjetunióba szánt árukra vonatkozóan a Szovjetunió adóssága miatt, ami újabb végső csapást mért a neves gyárra. Az 1993-ban bekövetkezett közel 2500 elbocsátás következtében megszokottá váltak a hiányos vagy pótalkatrészekből kifogyott autóbuszok.
Az 1990-es évek közepén már a gyár privatizációja is szóba került. Ekkor az Ikarus felkeltette a Mercedes-Benz és a Volvo figyelmét. Az Állami Vagyonkezelő Vállalat (V Rt.), a gyár tulajdonosa tárgyalásokat kezdett a német konglomerátummal, de a szakszervezetek nyomást gyakoroltak mind a dolgozókra, mind a közvéleményre, azzal érvelve, hogy a magyar gyártónak magyar kézben kell maradnia. Ennek eredményeként az Ikarus privatizációja kudarcba fulladt, és a növekvő ellenállás miatt mindkét nagy gyártó visszalépett.
A Mercedes végül elvesztette érdeklődését a magyar buszgyártás iránt, annak ellenére, hogy a Volvóval ellentétben megígérték, hogy megtartják az Ikarus nevet, de az egyik gyárat bezárják, és a dolgozók több mint felét elbocsátják. A Mercedes a törökországi Aksarayban kezdte bővíteni buszgyártását, amikor az üzlet meghiúsult. A BKV nemrégiben 15 Conecto autóbuszt vásárolt meg éppen ettől a cégtől.
Az igazgatótanács 1996-ban kirúgta Angelt, mert a vállalat bezárása mellett érvelt. Az üzemet ezután Széles Gábor vette át, aki ezután offenzívát indított a keleti piacok visszaszerzésére. A gyártott buszok mennyiségének növekedésével a cég 1997-ben hosszú idő után először végre ismét nyereséges lett. Ebben az évben gyártották az Ikarus C56 és az Ikarus C80 autóbuszokat. A 400-as sorozatra nem volt nagy kereslet, mert mindenki 260-as buszt akart, ezért ismét gyártották az Ikarus 200-as buszokat, de más sorozatszámmal.
A Volvo ismét előtérbe került, mivel az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Társaság (PV Rt.) kitartóan szorgalmazta a gyár mielőbbi eladását. A svéd vállalat beleegyezett, hogy egyelőre megtartja a márkanevet, de beleegyezett, hogy mindkét gyárat és a személyzetet megtartja. A szakszervezetek és a dolgozók között ismét fellángolt a vita, és a Volvo 1997-ben ugyanarra a sorsra jutott, mint néhány évvel korábban a Mercedes.
Az 1998-as orosz válság véget vetett minden további diadalnak, és lényegében a feledés homályába taszította az üzletet. Az első Orbán-kormány pénzügyminisztere, Járai Zsigmond megtiltotta a szállítást Moszkvába és Szentpétervárra, annak ellenére, hogy az orosz partner állami garanciát vállalt a buszok kifizetésére, sőt, előleget is adott az Ikarusnak.
Privatizáció lehetett az Ikarus bukásának oka?
Miután 1999-ben a francia Irisbus felvásárolta, a már akkor is csődbe jutott Ikarus meredek hanyatlásnak indult. Az Irisbusnak nem voltak hosszú távú törekvései a márkával kapcsolatban; minden erőfeszítése az Ikarus piacainak megszerzésére irányult, de ez nem sikerült. Ennek eredményeként a mátyásföldi üzem 2000-ben bezárt, és az Irisbus 2003-ban felszámolta a teljes üzletágat - amelynek ekkor már csak székesfehérvári bázisa volt -. 2003 októberében gördült ki az utolsó három Ikarus 280-as az üzemből. Torma Lajos, a gyár fő tervezője és hosszú évekig meghatározó szereplője még ugyanebben az évben elhunyt.
Az Ikarus korábbi vezetője, Széles Gábor szerint a buszgyártásnak újra kellett volna indulnia, de néhány médiaszereplésen kívül nagyon hosszú ideig nem történt semmi. Végül 2006-ban megalakult a vállalkozói tulajdonban lévő Magyar Busz Kft. és megvásárolta a székesfehérvári telephelyet és a gyártási jogokat az Irisbus-tól.
A Magyar Busz mese néhány darab elkészülte után véget ért, az Ikarus újjászületése pedig sikertelen volt. A szigetszentmiklósi ARC (Auto Rad Control) Kft-vel együttműködve Széles Gábornak 2010-ben sikerült újraéleszteni az Ikarus buszgyártást, sőt, az új buszoknál az Ikarus elnevezést is visszaszerezni.
Bár eddig ez volt a legvirágzóbb időszak 2010 és 2015 között, az átkeresztelt ARC-buszok nem utaztak az országon kívülre. Ekkor az ARC Kft. különböző konfliktusok következtében összeolvadt egy másik hazai céggel.
Az IKARUS Járműtechnika Kft. 1993. április 1-jén alakult a székesfehérvári Ipari Parkban, az IKARUS autóbuszgyártó egykori telephelyén IKARUS Járműgyártó Rt. néven, amely ma az Mszertechnika-Holding Zrt. részlege.
Az IKARUS Jármtechnika Kft. 2006 óta létezik. A gyakorlatilag minden kontinensen ismert márkanevet a javaslat szerint 2015 után harmadszor is visszahoznák. Az utóbbi időben több prototípust is készített párhuzamosan a cég, az új Ikarus 125 bevezetése pedig lehetőséget ad arra, hogy buszokat építsenek Székesehérváron
Hiányoznak az Ikarusok? Nézd meg ezeket a képeket
Forrás: Képet készítette: Fortepan / Nagy Gyula