Bár még javában tombol a nyár, a szeptember már a nyakunkon van, ami minden iskolakezdő korú gyermek szüleinek fejtörést okozhat. Szóljon a nyár még az önfeledt játékról és szabadságról, vagy kezdjük meg az iskolai felkészítést? És ha segíteni szeretnénk gyermekünknek, hogyan tegyük azt? Szakértőnk válaszol!
Ha a Te gyermeked is most készül iskolába, a szülői lét egyik újabb állomásához érkeztetek: a gyermek iskolába készül. Nemrég még kisbaba volt, és a karodban dajkáltad, figyelted minden lélegzetvételét, most meg már a vadi új iskolatáskájával henceg, és hamarosan az iskolapadban is helyt kell majd állnia… Természetes, hogy a legjobbat akarod Neki. Természetes, hogy ő a Te okos kis herceged/hercegnőd, aki eddig még mindenben olyan jól teljesített! De hogyan készítheted fel őt egy teljesen más típusú feladatkörre, az iskolai életre, a tanulásra? Mivel segíted a legjobban az iskolai beilleszkedést: hagynod kéne még az utolsó nyarát kiélvezni, vagy már illene elkezdeni gyakorolni? Ha igen, hogyan csináld mindezt, mit tehetsz otthon, szülőként a gyermek készségfejlesztéséért?
Ezt a témát járjuk körbe Simara-Sós Daniellával, a Pindur Shop gyerekjáték kis- és nagykereskedés, valamint a Pindur Palota Játszóház cégvezetőjével.
Felkészülés az iskolakezdésre: mi legyen az utolsó nyárral?
Van, aki már ovis korban is tudatosan foglalkozik a gyermek fejlesztésével, és van, aki csupán ösztönösen segíti a gyermeket az előrehaladásban – azonban általában az iskolakezdés előtti utolsó nyáron a legtöbb szülő azért egy kicsit kutyaszorítóba érzi magát.
Nem is csoda, hiszen az óvodai évek után az iskolában a gyermek életében talán először, ha nem is szándékosan, de megmérettetik: vajon jól fog teljesíteni? Vajon a kis osztálytársak közül kiemelkedik majd? Nehogy lemaradjon!
Ezek a gondolatok teljesen természetesek, hiszen mindannyian aggódunk gyermekeinkért, az ő teljesítményükért… És ilyenkor jön a kérdés: mi legyen az iskolakezdés előtti utolsó nyárral? Szóljon ez a felhőtlen szabadságról, a játékról – még egyszer, talán utoljára? Vagy kezdjük meg a tudatos felkészítést az iskolakezdésre – és ha igen, akkor ezt mégis hogyan csináljuk?
Az arany középút a legjobb
„Ami lényeges az iskolai felkészülésnél, hogy nekünk nem kell átvennünk a pedagógus szerepét szülőként. A pedagógus meg fogja a gyereket tanítani olvasni, írni, számolni, mindenre amire szükség van. De ettől függetlenül az otthoni játékos segítségnyújtásban részt kell vennünk.” – magyarázza nekünk Daniella.
Megtudtuk továbbá azt is, hogy az iskolakezdésre egyáltalán nem érdemes „túlképezni” a gyermeket: ha például már előző nyáron megpróbáljuk megtanítani őt olvasni, azzal könnyen több kárt okozhatunk, mint amennyi haszna volna – hiszen egy rossz rutin elsajátítása megnehezítheti az iskolai tanítást.
Készségfejlesztés játékos formában: már kisbaba kortól
Az, hogy az iskolai felkészítés során nem érdemes a szülőnek a szó szoros értelemben véve tanítania a gyermeket, az nem jelenti azt, hogy nem tudunk segíteni neki. A gyermekek felkészítése ugyanis már egészen kisbaba kortól megkezdődik, minden esetben játékos formában.
A gyermek születése után először a nagymozgások rögzítése, gyakorlása a legfontosabb feladat. „Ha kimarad az egyik nagymozgás, az problémát jelenthet. Természetesen vannak erre gyógytornál, fejlesztő feladatok amik segítenek pótolni ezt. Például ha a gyerek nem akar mászni – és kúszás után rögtön járni kezd – azt érdemes korrigálni.” – tudtuk meg Daniellától.
Ilyen típusú nagymozgásokról beszélünk, amikor az iskolai előkészítésről esik szó. Egy kicsit nagyobb gyermeknek például érdemes olyan játékot adni, ami átmozgatja először a vállát, később az alkarját végül a csuklóját – hiszen ezen testrészek koordinált mozgása alapvető feltétele a ceruzafogásnak.
„Itt nem feltétlen tornáról beszélünk. Amikor például a gyermek a kisautóval nyolcasokat ír le a pályán vagy a levegőben, akkor máris megkezdődik az íráselőkészítés a nagymozgással. Ezek a mozgások később egyre kisebbé válnak, míg végül papírra kerülhet az a bizonyos 8-as.” – teszi hozzá Daniella.
Ceruzafogás és íráskészség fejlesztés az iskolai előkészítés során, otthon – szintén játékos formában
Egy kisgyermek általánosságban véve olyan 3 éves korára jut el addig, hogy papíron tudjon dolgozni. „Persze ilyenkor még érdemes hatalmas papírlapokat biztosítani a számára, hiszen az aprólékos kézmozgások még nem működnek. Egyéb eszközökkel is támogathatjuk a gyermek sikerélményét és gyakorlását: a Malinos kreatív varázs termékcsoportjában például kifejezetten kisgyermekek számára is találhatunk olyan vízfestékeket, amelyek hatalmas gombokkal rendelkeznek. Ezek megkönnyítik a festést, rajzolást a gyermekek számára” – tudtuk meg Daniellától.
A helyes ceruzafogás fontossága
A helyes ceruzafogás gyakran okoz problémát a kisgyermekek számára, és ez az egyik legfontosabb dolog, amivel segíthetjük őt a sikeres iskolakezdésben. Természetes, hogy a gyermekek először nem tudják hogyan fogják meg az íróeszközt: van, aki marokra fogja, és van, aki törekszik a helyes tartásra. Nekünk, felnőtteknek az a feladatunk, hogy ennek elsajátítását segítsük hiszen „ha berögzül egy rossz fogás, az a későbbiekben komoly problémákat okozhat az iskolában”
Mi okozhatja a helytelen ceruzafogást?
A helytelen fogás lehet egy rossz beidegződés is, de okozhatja például a fejletlen kézizomzat is. Amennyiben úgy látjuk, hogy a gyermeknek problémája akad a ceruza helyes használatával, érdemes játékosan fejleszteni kézizomzatát.
Iskolaelőkészítő játékok: ezekkel fejleszthetjük a gyermek kezét, korrigálhatjuk a felmerülő problémát
Adjunk neki gyurmát, készítsünk papírgalacsinokat, játsszon csipeszekkel! Sokat segíthetnek továbbá a különböző pörgettyűk, mágneses golyóvezetők, és hasonló precizitást megkövetelő játékok.
„Ha a fogó, csippentő mozgás kialakul, a kéz erősödik, az sokat segít a helyes ceruzafogásban.”
Ha pedig a ceruzafogás készségszinten működik a gyermeknél, az sok másban is segítségére lesz. Gondolj csak bele: ha az autó vezetésénél problémád akad a sebváltó kezelésével, az túl nagy odafigyelést igényel majd – és kevesebb figyelem jut a forgalomra, a külső tényezőkre! Éppen így ha a gyermeknek nehézséget okoz az írás, az elvonja a figyelmét a többi tantárgyról, információról is.
További hasznos, fejlesztő játékokat az alábbi linkeken találsz:
- iskolaelőkészítő játékok gyerekeknek
A sikerélmény fontossága az iskolai előkészítésben
Amiben szülőként még rengeteget tudunk segíteni a gyermeknek, hogy növeljük az önbizalmát, sikerélményt biztosítva neki. Ha azt látja, hogy rajzolás során testvére, szülei sokkal szebb rajzokat készítenek, ő pedig nem jeleskedik ebben, előfordulhat, hogy nem hajlandó majd többet rajzolni, ami pedig szintén káros hatással lehet a tanulásra is.
A dicséret ereje
Éppen ezért érdemes a gyermeket sokat dicsérni, pozitív visszacsatolásokkal ellátni. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden esetben azt kell éreztetni vele, hogy tökéletes lett, amit csinált – mindenképp fordítsunk azonban nagy hangsúlyt a pozitívumok kiemelésére!
Csalni ér!
A valódi sikerélményhez azonban gyakran még az is kevés, ha a szülő dicséretekkel halmozza el a gyermeket, ezért az önbizalomnövelésbe egy kis csalás is belefér.
Hogy hogyan? Erre Daniella adott nekünk választ:
„Nálunk a Pindur.Shop-ban például az egyik legnépszerűbb termékcsoport a KIDDO fejlesztő füzetek csoportja. Ezeket a füzeteket pedagógusok állították össze korosztály szerinti bontásban. 3 éveseknek például olyan színező füzet is készült, amelynek kontúrjai jóval vastagabbak a megszokottnál, így könnyebb kiszínezni. Ezek egyszerűbb rajzokat tartalmaznak, sokszor a kontúrok előre megadják a kiválasztandó színt: ha például a hercegnő ruhájának kontúrja lila, akkor a gyerek is olyan színűre szeretné majd azt színezni. Ez nem csak a sikerélményt erősíti nagyban, de például a színfelismerésben is rendkívül hasznos!”
Egy másik szuper módszer a sikerélmény növelésére a projektoros rajzkivetítők használata. Ezek a lapra vetítik a lerajzolandó mintát, amelyet a gyermek lerajzol: a projektor kikapcsolásával már nem látszik a segítség, a kész kép sikere pedig nagy önbizalmat adhat a gyereknek!