Eredeti modellek
A 2101-es, a gyár debütáló modellje külsőre a Fiat 124-esre hasonlít, de a kétéves fejlesztés során számos változtatáson ment keresztül, így egy új modell lett belőle. A különbségekről bővebben Csikós Zsolt összehasonlító tanulmányát javaslom elolvasni. A több mint 800 fejlesztést azért hajtották végre, hogy egy tartósabb, szervizelhetőbb autót kapjunk, amely bírja az igazi munkásparadicsom körülményeit. A jármű korszerűbb, túlhajtott motort kapott (amit a makacs legenda ellenére soha nem szereltek Fiatba, ahogyan a Fiat 124-et sem a Ladába).
Az eredeti bovved kuplungot hidraulikusra cserélték, de a hátsó tárcsafékeket dobfékre cserélték, mivel azok nem bírták a szovjet úttalan autópályák terhelését.
A jármű magasságához közel nyolc centimétert adtak hozzá, így olyan hasmagasságot kapott, amiért a mai SUV-k könyörögnének. Az olaszok tréfának hitték a szovjet javaslatot a magasság növelésére, és azt válaszolták, hogy egy nap nem fognak utakat építeni a Szovjetunióban.
1970. április 19-én a 2101-es modell 33 különböző fejlesztési fázisban lévő prototípus elkészülte után került gyártásba. Ismét a Lada-folklór része, hogy a gyár az előző éjszaka hat kész járművel fogadta az olasz munkásokat, akik 19-én érkeztek, hogy segítsenek az összeszerelésben.
A termelésnek Lenin születésnapja előtt kellett megkezdődnie, mivel a gyár első gyártósorát és gyártási területét csak szeptemberben fejezték be, és maga az épület is csak 1973-ban készült el. Egy tervgazdaságban azonban a terv az terv. A következő hat hónap alatt mintegy 15 000 gépkocsit gyártottak, amelyek közül néhány kézi összeszerelést igényelt. Mivel a hazai vagy KGST-beszállítók nem álltak rendelkezésre, sok alkatrészt továbbra is a Fiat beszállítóitól kellett beszerezni.
Az egyik ilyen alkatrésznek furcsa problémája volt az olasz gyártóval. Az orosz "ja" betű helyett a cirill betűs "oлтти" (Toljatti) elülső jelvényen a latin R betűt használták. A gyári visszaemlékezések szerint a hibás emblémákat nem szerelték fel az autókra, hanem összetörték őket.
A típus jelvényeként a Volgán a középkorban népszerű viking hajó mintája szolgál. A Tolyatti feliratot a hazai emblémagyártás megkezdésekor eltávolították az emblémáról; mára csak a hajó és annak több változata maradt meg.