Ha már a harmadik résznél tartasz, akkor ez azt jeletni, hogy nagy rajongója vagy a Ladáknak! Ha még nem olvastad az előző egy- kettő írást, akkor mindenképp tedd meg, hogy kapj egy összképet a valódi történetről!
Az Export neve… Lada
A Lada, az autó exportneve, talán az ilyen típusú hajóra utaló "lagya" szóból származik, de ez nem bizonyítható. A jármű jelentős névpályázatának eredményét hirdették ki, és a VILSZTO nevet - amely arra utal, hogy a járművet Lenin 100. születésnapján mutatták volna be - 1967-ben a Magyar Autó-Motor című lapban hirdették meg. (V.I. Lenin Szto, azaz 100). Miután eltelt egy kis idő, és úgy tűnt, hogy a gyártás talán mégsem kezdődik meg 1970-ben, a nevet elvetették, és a Zhiguli, a közeli Volga-kanyar egyik hegyének nevét választották hazai névnek. A propagandisztikus nevet kitalálták, de a késések soha nem valósultak meg.
1971-ben mutatták be a második modellt papíron. Mantraként ismételjük meg: a terv az terv, és ha a költségvetésben szerepel, hogy minden évben új modellre van szükség, akkor új modellt építenek. Így decemberre legalább néhány tucat 2102-es kombi épült, amely a 2101-essel azonos módosításokkal készült a 124 Familiar (a 124-es kombi változata) (szedán) számára.
Luxus Lada mindenkinek
A 2101-es projekt már majdnem befejeződött, amikor a 2103-as projekt 1967 végén megkezdődött. Az olaszok a Fiat 125-öst adták a szovjeteknek, és még csak nem is az elavult Fiat 1300/1500-as mechanikával, mint ahogyan azt a 125p esetében a lengyeleknek tették. Az elvtársak azonban megdöbbenve tapasztalták, hogy az alkatrészszintek alig vagy egyáltalán nem fedik egymást a 124-essel, nem is beszélve a későbbi VAZ-2101-esről. A gyártásba kerülő Fiat 124 Special-t az olaszok javasolták, de a szovjetek elutasították, mert szerintük csúnya volt. Ez részben helytálló volt.
A Fiat mérnökei visszatértek a tervezőasztalhoz, és 1969-re elkészítették a gipszmodellt, válaszul arra, hogy a szovjeteknek korszerű, modern járműre volt szükségük. Még a szovjetek is csodálatukat fejezték ki. Ez volt a sorozatgyártású 2103-as formaterve, néhány apró módosítással, például tükrökkel és irányjelzőkkel.
Az eredeti Lada öntvényekből készítettek egy 1500 köbcentiméteres motort az új autó számára, amely 14 mm-rel hosszabb lökettérfogatú és 8,8 mm-rel magasabb blokkot kapott. Vadonatúj, pazar belső teret kapott, szövetszőnyeggel, kéttónusú ajtókárpitozással és sportos műszerfallal, kör alakú órákkal. Mivel a Videoton licencjogai tiltották, hogy a szovjetektől licencet kapott olasz Autovox rádiók utánzatát árulják, az autókat a középső dobozba szerelt autórádióval és antennával szállították Magyarországra.