Továbbra is kiváló formában van a hazai online piac. A webáruházak a tavalyi évben mintegy 425 milliárdos árbevételt értek el, de a növekedés nem áll meg; a 2019-es esztendőre nagyjából 16 százalékos növekedést diagnosztizálhatunk.
A hazai e-kereskedelem valós eredményeiről persze megoszlanak a vélemények, sokszor a szakma is máshogyan tekint az statisztikákra. De mi a valóság, hogyan értékelhetjük ezeket a számokat?
Az egyik budapesti ügynökség e-commerce szakértője szerint komplex képet kell látnunk az e-kereskedelemmel kapcsolatban. Tény, hogy a hazai szektor gyorsabban növekszik a kontinens átlagánál, ahogy a közép-kelet-európai régió országaira általában jellemző…Magyarország tehát e tekintetben stabilan zárkózik fel a fejlettebb e-kereskedelemmel rendelkező országokhoz, a szakértő szerint azonban az összehasonlítás önmagában téves következtetésekhez vezet…
Az európai kontinens e-kereskedelemre tulajdonképpen két részre szakadt; az egyik oldalon foglal helyet az Egyesült Királyság, Franciaország és Németország, egyenként is sok tízmilliós lakossággal, ebből adódóan olyan bevétellel, amit Svédország, Norvégia vagy épp Belgium aligha érhet utol. A másik oldalon foglal helyet mindenki más, jellemzően alacsony népességszámmal, kisebb gazdasági potenciállal és visszafogottabb e-kereskedelmi kultúrával. A kifejezetten erős e-kereskedelmi teljesítménnyel rendelkező Benelux-államok bevételi volumenjei sem hasonlíthatók a top3 eredményihez.
Visszatérve a magyar piachoz, a kép igencsak vegyes; lényegesen gyorsabban növekszünk a kontinens átlagánál, de még így sem értük el az évi 500 milliárdos bevételt. Mindeközben egyre nagyobb szakadék keletkezik a versenyképes webáruházak és a piac kis szereplői között. Úgy tűnik, mintha „közepes” webáruházból könnyebb lenne nagyot csinálni, mint kicsiből közepest. A nagy szereplők azonban nem tétlenkednek.
A Gazdasági Versenyhivatal nemrégiben bólintott rá a eMAG magyarországi vállalatának, illetve az Extreme Digital házasságára. Ezzel a lépéssel a piac két legnagyobb szereplője egyesül. A hazai e-kereskedők felismerték, hogy csakis együttes piacvédelemmel képesek fellépni az Amazon, az Alibaba, az eBay és a Wish hódítása ellen.
A piacvédelemre fókuszáló lépések korántsem egyediek Európában. A legfejlettebb e-kereskedelemmel rendelkező nyugat-európai országokban és a feltörekvő közép-kelet-európai régióban is számos példát láthatunk. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében.