hirdetes

A magyar Forma-1 története- Így zajlott az első verseny a Hungaroringen 38 éve

GyJ
magyar Forma-1 története és sikere

De honnan jött az ötlet, hogy a Vasfüggöny mögé hozzák a Forma-1-et? 

Aranyos történet, de a valós beszélgetésre 1982-ben került sor a Monaco GP-n, melynek folytatásaként Rohonyi Tamás 1983. júniusában a Sao Paulo-i magyar konzult, Terjék Mihályt kérte fel, hogy kezdje meg a tárgyalásokat a magyarokkal egy jövőbeni Forma-1-es verseny helyszínének biztosításáról. Ebben az évben Buda István államtitkár meghívására Bernie Ecclestone Budapestre érkezett terepszemlére. Balogh Tibor, a Magyar Autóklub főtitkára 1985. szeptember 10-én írta alá azt a Magyarország számára nagyon különlegesnek számító szerződést, melynek értelmében 1986-tól - első körben 5 éven át - hazánk is Forma-1-es futamot rendezhetett. 

A magyar Forma-1 története mellett, a Hungaroringi versenypálya története is izgalmas

A pálya helyének kijelölésénél szóba jött a Dunakanyar, majd a Velencei tó környéke, és Tápióbicske is. Végül a legjobb megoldásnak a Mogyoród-Kerepestarcsa közötti dombos terület kínálkozott, ami Budapest közelsége miatt jó infrastrukturális adottságokkal rendelkezett. A versenypályát Papp István tervezte Gulácsy Ferenc segítségével. Az építkezés 1985. október 15-én vette kezdetét, és 6 hónapon át tartott, míg végül 1986. május 13-ára elkészült a 4014 méter hosszú aszfaltcsík. 

A magyar Forma-1 története és a Hungaroring sikertörténete

A Hungaroring 1986-os Forma-1-es debütálása minden kétséget kizárólag egy új korszak kezdetét jelentette az autóversenyzés történetében. A Hungaroring 1986-ban a világ legmodernebb komplexumának számított, melynek befogadóképessége 180 000 fő, ebből 25 000 ülőhelyet számlált. Ennek ellenére az első futamot 206 ezren tekintették meg a helyszínen, ez rekordnak számított. A pálya vonalvezetése olyan szerencsés volt, hogy egy-egy helyről a pálya mintegy kétharmada könnyedén belátható volt. A komplexum ifjú kora ellenére azonban évről évre végeztek rajta kisebb-nagyobb átalakításokat a versenyzők, és a nézők igényeihez igazodva. A fejlesztéseknek köszönhetően 1989-ben megszűnt az S-kanyar. 

hirdetes

A magyar Forma-1 történetének legnagyobb, visszatérő dobogósai

A Hungaroringen megrendezett futamokon több versenyző többször is a dobogó tetejére állhatott. Közülük a legtöbb, 8 futamgyőzelemmel Lewis Hamilton (2007, 2009, 2012, 2013, 2016, 2018, 2019, 2020) büszkélkedhet, őt követi Michael Schumacher, aki 4 alkalommal nyert a Hungaroringen (1994, 1998, 2001, 2004), majd Ayrton Senna 3 első hellyel (1988,1991,1992) a harmadik a sorban. 

A magyar Forma-1 történetének magyar versenyzője is van

Igaz, nem az első Forma-1-es Magyar Nagydíjhoz kötődik, de számunkra nagyon emlékezetes marad az 1987-es Magyar Nagydíj, ahol az akkor 25 éves Kesjár Csaba több próbakört is mehetett a Zakspeed Turbóval a pénteki edzések után. Ő lett az első magyar autóversenyző, aki Formula-1-es autót vezethetett. A három kör megtétele után lejött pilótát az ott lévők hősként ünnepelték, őt tartották az első az első lehetséges magyar Forma-1-es résztvevőként, sajnos azonban az élet közbeszólt, ugyanis 1988-ban egy Forma-3-as edzésen életét vesztette Németországban.

A magyar Forma-1 története igazi sikertörténet

A sok modern pálya között a Hungaroring a hagyományt, a klasszikus stílust képviseli, a csapatok, és a versenyzők egyaránt szeretnek ide jönni. A Magyar Nagydíj az egyetlen kelet-közép-európai verseny, amely 2026-ig élő szerződéssel bír. A kilencedik legtöbb Forma-1-es futamot a Hungaroringen rendezték, és a harmadik azon pályák sorában - Monte-Carlo és Monza után- amelyek folyamatosan szerepelnek az Forma-1 versenynaptárában, a helyszín sosem volt veszélyben, és 2002-ben elnyerte az Év versenye díjat is.

hirdetes

A magyar Forma-1 története sikeres, de mi a helyzet a jövőjével?

A Forma-1 Magyarországon 38 éve töretlenül versenyzik, mely többek között a magyar kapcsolatoknak is köszönhető. Kevesen dicsekedhetnek ugyanis azzal, hogy olyan jó viszonyt ápolnak Ecclestone-nal, mint Frank Tamás, az Ostermann Forma-1 Kft. egyik tulajdonosa. Az üzletember ugyanis nemcsak a hazai Forma-1-es futamok főszervezője, a magyarországi jegyértékesítés irányítója, de több pilóta egykori menedzsere is volt, így gyakran ad, és kap tanácsokat a sportág első számú vezetőjétől. Frank Tamás szerint Ecclestone az üzleti életben tanúsított korrektsége miatt is tiszteletre méltó, hiszen amire ő kezet nyújt, attól nem áll el. A két sportember közti tökéletesen gördülékeny, jó viszony mindenképpen hasznos a magyarországi autóversenyzés jövője, és a Hungaroring zavartalan működése szempontjából. Az autóversenyzés, és a Forma-1 rajongói köszönettel tartoznak nekik, hogy 38 éve évről évre színvonalas autóversenyek helyszínéül szolgál a mogyoródi Hungaroring pályája. Reméljük, még sokáig így lesz.

Eljutottatok az első Magyar Nagydíjra? Kinek szurkoltatok az akkori mezőnyben? Írjátok meg nekünk élményeiteket a Retro made in Hungária Facebook csoportban! Annyira szeretjük ott egymás történeteit olvasgatni!   
 

Forrás: Fotók: Fortepan/Urbán Tamás/1986.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Fafaragás

Fafaragás: Az építészetben is nagy jelentősége van a díszítő jellegű fafaragásnak, igazi... Tovább

Sümegi vár

Sümegi vár: Az ország legszebb vidéken található vára. Sümeg vára a Balaton-felvidék... Tovább

Tovább a lexikonra
Retró