Mert bizony kis hazánkban kávéháború is folyt. Nem, nem olyan óceánba öntögetős féle, egy fokkal talán barátságosabb, de azért háború. Kirobbantója pedig nem más volt, mint a valósággal tűzben született kávé márka, a legendás Omnia. Nézzük is a történetet!
Volt kávé, a kávé
Régebben minden szebb volt, jobb volt. Egy valami biztos: a boltok polcai előtti választás. Volt egy kávé, a kávé. Nem kellett hosszas perceket gondolkodni, az összetevőket vizsgálni, címkéket, matricákat keresgélni, egységárakat hasonlítgatni, akciókat bújni, csak leemelni, és megvenni, egészen 1968 májusáig. Ekkor ugyanis robbant a kávé bomba. Ekkor ugyanis az Élelmiszer és Vegyicikkeket Csomagoló Vállalat (ÉVCSV), aki korábban a hazánkban egyedülállóan kávét forgalmazó Magyar Édesipar termékeit csomagolta, bejelenttete, hogy túl lép ezen a szerepkörön és saját kávét hoz forgalomba.
A kávéháború kirobbanása
12 millió Ft bankkölcsönnel a Műegyetem Élelmiszerkémiai Tanszékének segítségével létrejött a latin „minden” kifejezésről Omniának elnevezett termék. Az Omnia árusítását végül 1968. június 4-én kedden kezdték meg, méghozzá 16 ft/ 10 dkg áron. Az ár pedig mindennél fontosabb, bár gondosan felépített marketing stratégiájuk is volt, és az ízt is gondosan keverték ki, mérnökökkel! Természetesen az Édesipar reakciója sem maradt el. Még a nyár folyamán piacra léptek a saját keverékükkel, ami Amigo néven, ez spanyolul (fiú!) barátot jelent, szlogenük pedig ez volt: „kávék királynője”, amit még egy női alakkal is illusztráltak. Ugye, ugye az a fránya kapkodás, és az a fránya marketing stratégia…
Hogyan folytatódott a háború, mi lett a kávék sorsa? Lapozz, mert a történet tartogat még izgalmakat!
Forrás: Kép: Fortepan / Bauer Sándor