Ha azt szeretnénk, hogy cégünk több emberhez jusson el, egy részletesen kidolgozott marketing stratégiára lesz szükségünk. A marketing megtervezésénél az első kérdés a következő: saját erőből, vagy külsős cég segítségével érdemes megoldani termékeink, szolgáltatásaink, márkánk népszerűsítését?
Miért érdemes marketing ügynökséget alkalmazni
Egy marketingre specializálódott cég felbérlése számos előnnyel jár. Az alább felsorolt pontok ennek csupán a töredékét foglalják magukba.
Mindenki foglalkozzon azzal, amihez ért
A vezető pozíció rengeteg feladattal és felelősséggel jár. Szerencsére a marketing nem kell, hogy ezek közé tartozzon, ezért javasolt külső cégre bízni azt. Egy képzett marketing ügynökség egyszerre dolgozik neked és veled – az ötleteidet, észrevételeidet és egyéni igényeidet figyelembe véve állítják fel a legmegfelelőbb marketing tervet, miközben arra törekednek, hogy minél mindez kevesebb idődben kerüljön.
Egy házon belüli marketing csapat felállítása idő- és költségigényes opció. Sokáig tart szakképzett marketing szakembereket kiképezni – az erre fordított erőforrásokat és időt pedig más fontos területekre is lehetne fordítani, míg a marketinget egy külső cég intézi helyettünk.
Az ügynökségek felkészültek
A marketing ügynökségeknek olyan eszközök, tudás és tréning-módszerek állnak a rendelkezésükre, amik egy kisebb cég saját marketing osztályán egyszerűen nem lennének idő- és költséghatékonyak. Az ilyen szakosodott csapatok folyamatosan próbálnak új módszereket alkalmazni a hatékonyság növelése érdekében, és mindig megosztják egymással az ötleteiket a meetingeken. Ezt a működési rendet nehéz kialakítani egy tapasztalatlan marketing osztály esetén.
Online marketing tanácsadók – Profi kívülállók
A legtöbb cég manapság elköveti azt a hibát, hogy a saját nyelvén próbálja bemutatni a saját ajánlatait (szolgáltatások vagy termékek), nem pedig az ügyfél szükségleteiről az ügyfél nyelvén. Ez a technológia-marketing egyik legnagyobb hátulütője. A technológia eladásának titka az, hogy nem szabad a technológiáról beszélni – az ügyfeleket nem a technikai részletek érdeklik, hanem hogy az adott termék miként kínál megoldást a problémáikra.
Egy külsős marketing ügynökség képes az ügyfél szemével vizsgálni egy céget. Ezt többek között mintaszerű ügyfélszemélyiségek létrehozásával és kommunikációs tervezet megalkotásával teszik – ezek biztosítják, hogy az üzenet, amit közölni szeretnél a megfelelő formában jut el a célközönséghez.
Az online világban a fejlődés annyira felgyorsult, hogy egyetlen ember, aki a marketinggel foglalkozik, nem lesz képes követni minden területét. Az online marketing tanácsadó kutat, kísérletez, fejleszt, a marketing ügynökség keretein belül akér erre szakosodott külön osztállal is. A keresőoptimalizálás, a közösségi média marketing, a tartalommarketing szinte naoról napra fejlődik. Ezt valakinek követnie kell!
Könnyebb bővíteni vagy visszalépni
A marketing ügynökségeket alkalmazó cégek bármikor a következő fokozatra léphetnek a marketing méretét illetően, illetve a szerződésben foglalt periódusok végén bizonyos szolgáltatásokról le is mondhatnak. A legtöbb marketing ügynökség néhány hónapra, vagy akár egy évre előre is kijelölhet egy periódust, megegyezés szerint.
Ezzel szemben 3-4 saját alkalmazottal ugyan megindítható egy házon belüli marketing folyamat, azonban ha bővíteni szeretnénk, ahhoz újabb embereket kell felvenni és betanítani, míg a marketing tevékenység csökkentése kihasználatlan munkaerőhöz, esetleg elbocsátásokhoz is vezethet.
Nem kell foglalkozni a marketing munkában résztvevő személyekkel
Egy kreatív alkalmazottakból álló csapat (designerek, szerkesztők, cikkírók) betanítása és kezelése nem egyszerű feladat, ahogy egy kreatív kultúra kialakítása is. Minden újonnan felvett alkalmazott külön figyelmet igényelA marketing osztályon dolgozók (főleg kisebb cégek esetén) csapata gyakran elkülönítve érezheti magát a cégtől. Ezekkel természetesen nem nekünk kell foglalkoznunk, ha ezek a kreatív személyek egy külső céghez tartoznak, ahol az emberek számára ez nem problémaként, hanem a mindennapi rutin részeként jelenik meg.
Temérdek szolgáltatás egyetlen helyről
A modern digitális marketing számos rengeteg tudást igényel: kreatív írás, közösségi platformok ismerete, SEO, analitikai eszközök ismerete – a lista végtelen. Nehéz olyan embert találni, ami mindenhez ért, és még ha létezne is ilyen, biztosan hatalmas össze fejében vehetnénk csak igénybe a szolgáltatásait.
Ha mindezen feladatokat nem képesek ellátni az alkalmazottak egy cégnél, akkor javasolt egy olyan külső ügynökségre bízni őket, ahol az alkalmazottak erre szakosodtak.
Költséghatékony megoldás
Egy egyhónapos periódus általában ugyan annyiba kerül egy marketing ügynökségnél, mint egy megfelelő méretű saját marketing csapat fenntartása. A házon belüli marketing azonban út közben több rejtett költséggel és hátránnyal járhat – például képzések, fizetett szabadság, betegszabadság, stb. – amikkel egy külsős cég esetén nem nekünk kell foglalkoznunk.
A házon belüli marketing hátrányai
Habár kétségtelenül vannak előnyei is egy saját marketing csapat fenntartásának, ez az opció számos hátránnyal is jár.
Részmunkaidős marketing
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy egy alkalmazottra az általános munkakör mellett ráterhelik a marketing feladatait is. Azonban egy olyan dolgozó, aki ezt az alap munkája mellett végzi, ráadásul valószínűleg szakképzetlenül, sosem lesz képes olyan eredményeket produkálni, mint egy szakértőkből álló ügynökség Rosszabb: az alkalmazott többi munkájának a rovására is mehet az erre fordított idő.
Egy személyes marketing osztály
Vannak cégek, akik kineveznek egy külön marketingfelelőst az ezzel kapcsolatos feladatok elvégzésére. Ez ugyan jobb, mint az előbb említett „részmunkaidős” megoldás, de még mindig messze elmarad a hatékonysági skálán a többi opciótól. A legtöbb helyen egy 20 fős értékesítési osztályra 2 marketingfelelős jut. Az eredményes munka érdekében ezen részlegek közel megegyező létszámmal kell, hogy rendelkezzenek
Az eszközök megvásárlása, feleslegesen
Számos marketing eszköz létezik, amik rengeteg funkciót kínálnak és megkönnyítik egy márka népszerűsítését, illetve az eredmények összevetését valamilyen statisztikai felületen. De hiába van saját könyvtárunk, ha nem szoktunk olvasni – számos cég előfizet ezekre a szolgáltatásokra, mégsem használják ki őket, vagy egyszerűen csak feledésbe merülnek. Ugyan ez a helyzet az elhanyagolt blogokkal is. A marketing egy utazás, és nem egy cél – egy beruházás, nem pedig egy alkalmi vásárlás.
Gyakornokok alkalmazása
A gyakornokokat gyakran nem veszik figyelembe, pedig közöttük is vannak olyan lelkes alkalmazott-jelöltek, akik később akár teljesjogú munkatársakként is visszatérhetnek egy céghez, ahol jó munkát végeztek. Ráadásul új, friss, fiatalos ötletekkel is előállhatnak. De a gyakornokok alkalmazása nem oldja meg a marketinget egy cégen belül. Habár a fiatalabb generáció jobban ért a digitális médiához, mint bárki más, a tapasztalat még mindig hatalmas szerepet játszik egy munkahelyi környezetben. Ahogyan nem neveznénk ki egy gyakornokot főkönyvelőnek, úgy egy teljes marketing tervezet kidolgozását sem várhatjuk el tőlük.
Írni mindenki tud, de a kreativitás már teljesen más kérdés
A marketing fontos részét képezi az írás – és ez a digitális környezetben sincs másképp. A landing oldalak, cikkek, blogbejegyzések, közösségi bejegyzések, emailek és más szöveges tartalmak mind kreativitást igényelnek. Egy gyakori hiba az ilyen szövegek megfogalmazását egy véletlenszerű alkalmazottra bízni, aki „jól bánik a szavakkal.” Valójában a saját munkájukból veszítenek így időt, ha egyáltalán el tudnak jutni odáig, hogy elkezdjenek ezzel foglalkozni.
A többi marketing feladathoz hasonlóan a kreatív írást is meg lehet ugyan tanulni, de nem feltétlenül van mindenkinek érzéke hozzá, és lehet hogy csak több hónapnyi tréning után vesszük csak észre, hogy mennyi pénzt és időt pazaroltunk valaki betanítására.
Hogyan intézik a marketinget nagyobb cégek?
A legnagyobb cégek átlagosan az éves bevételük 10,2 százalékát forgatják vissza a marketingbe, de még ők sem feltétlenül rendelkeznek egy teljes méretű marketing osztállyal. Gyakran alkalmaznak saját marketing szakembereket, akik segítenek tartani a kapcsolatot a cég különböző részlegei és egy külsős marketing ügynökség között.
A gyorsan fejlődő cégek tehát komoly költségekkel számolnak a marketingben, de szinte minden esetben egy külső ügynökség intézi ezt helyettük.