hirdetes

SNI-s gyerek az osztályban - áldás vagy átok?

Olvasd el te is, miért megosztó a kérdés, hiszen a legtöbb esetben a figyelemzavaros vagy sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek nem kerülnek egy osztályba a többiekkel, vagyis nem éleződnek ki ennyire a különbségek. A kérdés: az SNI áldás vagy átok az osztálytársaknak?

 

SNI - áldás vagy átok

Amikor egy kisgyerek - legyen 6 vagy 7 éves - iskolába kerül, olyan sok mindenre kell figyelni egyszerre neki és a szülőknek is, hogy könnyen észrevétlen maradhat az, ha egyik-másik osztálytárs kilóg a sorból úgymond. Természetesen nem is ismerik még egymást annyira, hogy tudják, kivel hogyan kell majd viselkedni. Közelítsük most meg a témát a másik oldalról, vagyis azok szemszögéből, akik csak beíratják a gyerkőcöt az iskolába, majd akár már az első héten azt tapasztalják, hogy az egyik gyerekkel nem stimmel valami. Gyerekfejjel ezt csak így lehet kommunikálni a szülők felé, akik viszont innentől már kíváncsivá válnak, hogy vajon mi is lehet a háttérben?

Hogyan élik meg a többiek az SNI-s osztálytárs viselkedését?


A legtöbben egyszerűen nem tudják hová tenni. Nem tudják mire vélni, miért nem olyan, mint ők. Sokan közülük teljesen elfogadóak (vagy elfogadóbbak, mint a felnőttek), eközben mégis azt érzik és mondják a szüleiknek vagy társaiknak, hogy a Gábor valamiért más. Még nem tudják megfogalmazni, csak érzik. És Gábor miben más?
 

Nem fogad szót. Nem azért, mert nem akar, hanem mert egészen másképpen működik az agya, mint a többieknek. Nem figyel órán. Persze, hogy nem figyel, amikor őt ez nem annyira és nem úgy köti le, mint társait. Fogja magát, és mint Löbl a Tanár úr kéremben elkezd a padok közt/alatt mászkálni. Zavarja a tanóra menetét: hangosan beszél közben, nevetgél, próbálja felhívni magára a társai figyelmét, akiknek már itt szemet szúr, hogy valami nem stimmel. Nem tudják, hogy ez is lehet az SNI egyik példája, ahogyan sok szülő sem - akár az említett kisfiú szülei sem.

hirdetes
SNI - áldás vagy átok

SNI-vel hagyományos iskolában? 


A valamilyen módon viselkedés- vagy figyelemzavaros gyerekek, a sajátos nevelési igényűek, vagyis SNI-sek számára nem véletlenül vannak fenntartva olyan intézmények, melyekben hozzáértő pedagógusok tanítanak, akik pontosan tisztában vannak ennek a nevelési követelményeivel. Ők tudják, hogyan kell velük viselkedni, hogyan kell őket megtanítani tanulni és odafigyelni, és majd beilleszkedni a normál közösségbe. 


Vannak azonban olyan problémás esetek, amikor nem derül ki időben, hogy Gábornak különös odafigyelésre lenne szüksége, és nem a hagyományos közegre, ahol ugyan senki sem tökéletes - de senki nem SNI-s. És egy ilyen kisgyerek jelenléte és a vele való nem megfelelő viselkedés bizony komoly gondokat jelenthet már a legeslegelején is kezdve a kérdéssel: egy sajátos nevelési igényű hogyan kerülhet be egyáltalán egy hagyományos állami iskolába? Miért nem veszik észre, hogy ez senkinek sem jó?  
 

hirdetes
SNI - áldás vagy átok

Kezelhetetlen, nevelhetetlen, szófogadatlan - biztos, hogy SNI-s?


Nem, nem biztos. De az igen, hogy nem tesz jót ezzel sem saját magának, sem a többieknek az osztályban. Ha már nem csak az osztályfőnök, de a napközis tanítónők is panaszkodnak rá, és nem tudják kezelni a helyzetet vele, az nem feltétlen a tanerő alkalmatlanságát jelzi, hanem sokkal inkább azt példázza, hogy Gábor nem a megfelelő helyre került iskolába. De vajon miért? Miért kerül mégis ide? Sok válasz közül az egyik legfurcsább és legkellemetlenebb: mert itt volt hely, és valahová be kellett tenni a már erősen iskoláskorú gyereket. Nem is ideszánták őt, hanem a szomszédos városrészbe, ahol pont az ő problémájának és igényeinek, az SNI-nek megfelelő intézmény működik, ellenben valami hiba csúszott a rendszerbe, és ennek következtében most itt van, ahol így most senkinek sem jó. Neki sem. 


Ő nem figyel, mert nem tud, a többiek meg azért nem figyelnek, mert miatta nem tudnak. Az osztályfőnök már nem győzi hova ültetni az amúgy 30 férőhelyes tanteremben, mert akárki is ül mellette vagy a közvetlen közelében, mindenki csak panaszkodik rá. A délutános (vagyis napközis) tanítónő meg ki van már készülve - pedig még csak három hete tart a suli -, hogy nem lehet mit kezdeni vele, hasztalan minden nevelési elv vagy fegyelmezési módszer. A hagyományos szerint valóban az. És ez még messze nem jelenti azt, hogy Gábor SNI-s, de azt biztosan, hogy valami nagyon nincsen rendben a rendszerrel, ha ilyen komoly viselkedési zavarokkal betették őt egy átlag állami iskola első osztályába azzal az indokkal, hogy majd úgyis lesz valami. Hát, lett is. 
Egy eredmény, ami senkinek sem felel meg. 
 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Csapatépítő tréning helyszín

A tréning helyszín kiválasztása fontos feladat, hiszen, mint minden eseménynél, ebben az... Tovább

Rövidszőrű magyar vizsla

Rövidszőrű magyar vizsla: a 9 tradícionális magyar kutyafajta egyike. A rövidszőrű magyar... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Magyar