Már régóta szeretnék a különböző kerékpáros szervezetek, hogy ezt a kötelezettséget szüntessék meg, legfőképpen azért, mert sok helyen többet ártanak az elavult bringautak, a járdán vezetett, osztott és osztatlan gyalog-, és kerékpárutak. A baleseti statisztikák is azt mutatják, hogy a legtöbb gond a járdán vezetett kerékpárúton éri a bicikliseket, leginkább a kereszteződésekben. Ami még gond kerékpárosok számára, az az, hogy az ilyen utakon maximum 20 km/h-s sebességgel haladhatnak.
A kötelezettség megszüntetése nem kirívó, sőt, sok helyen nem is hallottak még ilyen szabályról! A nyugat-európai országokban, de még Romániában sincs érvényben ilyen tiltás. Az viszont, hogy mikor valósul meg a tervezet, illetve mi valósul meg belőle, az a jövő zenéje. Ami pedig a licencet illeti, azt a Magyar Kerékpáros Szövetségtől lehet beszerezni, a fiatalabbaknak 3000 forintba, míg az idősebbeknek 4000 forintba kerül.
A magyarok nem szeretnek a járdán biciklizni, még ott sem, ahol van felfestett bringaút. A megkérdezettek többsége a gyalogosoktól és az autóforgalomtól is elválasztott, kétoldali irányhelyes, kerékpározásra kijelölt infrastruktúrán tekerne a legszívesebben, de az autóforgalomtól elzárt, illetve kisebb forgalmú utcák is a népszerűbbek közé tartoznak.
Azok, aki szoktak rendszeresen tekerni, elsősorban az útburkolatok minőségével elégedetlenek, valamint a kerékpározásra kijelölt utak szélességével. Nem mellékesen a megkérdezett biciklisek többsége elégedetlen a kerékpár-tárolási lehetőségekkel is, ugyanakkor sokan a kerékpározásra kijelölt infrastruktúra terén látják a legnagyobb fejlődést az elmúlt 10 évben, míg az autóvezetők hozzáállásában és az előzési oldaltávolság terén nem. Egy biztos, évről évre jobb a biciklisek helyzete, de azért van még hova fejlődni!
A Holland minta
Bármennyire is állítja magáról bármelyik politikai oldal is, hogy a kerékpárosok nagy barátja, igazából a kátyúkra felfestett bicikliút sehol nem segíti a bringásokat. A magyar utak alkalmatlanok a kerékpározásra, veszélyes mind az autósok között kerékpározni, mind a gyalogosokat kerülgetni.
A megoldás a Holland minta lenne, ahol mind a járdából mind az útból vettek el, és így az úttesten épült ki egy, a bringásoknak fenntartott külön sáv. Ettől nem lett kevesebb sávja a gépjárműveknek sem (így nem növekedett a dugók száma), és a bringásoknak sem kell kerülgetni a gyalogosokat. A kerékpározás jó, környezetbarát, egészséges, csökkenti a dugókat a belvárosokban, élénkíti a turizmust. De nem félmegoldások, valódi fejlesztések kellenek!
Egyetértetek az új törvényjavaslattal?