Tu-134
A Tu-134-esek Tupoljev-tervezőirodához köthetők, amely a Szovjetunióban működött. Ezeket a sugárhajtással működő repülőgépeket utasszállításra konstruálták, rövidtávra, valamint közepes távolságra. Eredetileg Tu-124A jelzéssel működtek volna, ám ez később megváltozott a 134-re. A fejlesztésük már 1960-ban elkezdődött, majd 1966-tól indult be a sorozatgyártásuk, amely az 1984. évig húzódott el. Polgári személyszállításon kívül nagyszerűen bevethetők voltak katonai célokra is, és elmondható róluk, miszerint a szovjet fennhatóság alatt lévő országokban igencsak komoly népszerűségnek örvendtek. Országunkban nem csupán a civilek légi szállítására alkalmazták őket a MALÉV-nál, hanem kormánygépként egyaránt üzemelt, viszont itthon katonai szolgálatot sosem látott el. 1968-ban a MALÉV négy példányt vásárolt, ezek ugyanezen év decemberében érkeztek hazánkba, így belőlük lettek az első, nemzetünkben polgári szállításra használt, sugárhajtással működő repülőgépek. 1969 áprilisától álltak a gépek forgalomba, az első útvonalaik közé tartoztak a Budapest-Bécs-Tunisz járat, valamint a Budapest-Koppenhága-Oslo járat. Később, 1970 augusztusában, kettő olyan Tu-134-ast juttattak el hazánkba a szovjetek, amelyeket innentől fogva kormánygépként használtak a magyarok. Az évek folyamán a repülőgépek altípusait is sikerült beszereznie a MALÉV-nak, ilyenek voltak a Tu-134-A és a Tu-134A-3. Az 1987. évben megkezdődött a gépek leselejtezése, majd egy év múlva, 1988-ban, már mindegyiküket kivonták a szolgálatból. A két hajtóművel felszerelt repülők 11 900 méteres magasságba tudtak felemelkedni. 37,10 méteres hosszúsággal rendelkeztek, szárnyfesztávolságuk 29 méterben merült ki.
Tu-154
A Tu-154-es utasszállító repülőgépeket a Szovjetunióban kezdték gyártani. A vasmadarak olyan jól teljesítettek, hosszúéletűek, és közkedveltek voltak, hogy az előállításuk még a Szovjetunió megszűnését követően is folytatódott az oroszok által. Sőt, még ma is használják belföldi járatok teljesítésére őket. A három sugárhajtőművel rendelkező repülőket közepes hatótávolságra tervezték. Az előállítására vonatkozó tervek szerint, elsőre a 30. számú Moszkvai Gépgyárban szerelték volna őket össze, ám ezek az elképzelések megváltoztak, így a sorozatgyártásukért a Kujbisevi Repülőgyár lett a felelős. 1970-ben láttak neki a szovjetek az első változatoknak, ezek voltak a Tu-154A típusok. A sikeresen legyártott modelleket postai célok ellátása révén tesztelték. A három fős személyzettel rendelkező, modernizált verziók, melyek a Tu-154B2 típusjelzést tudhatták magukénak, 1973-tól állhattak a MALÉV szolgálatába. Három évtizeden keresztül biztosítottak légiközlekedést a magyar nép számára ezek az utasszállító gépek, és a MALÉV 18 repülőgépet üzemeltetett összességében közülük. Ők egészen 2001-ig voltak repülőszolgálatban, ezt követően a sorsuk a leselejtezés lett. A Tu-154-esek 48 méteres hosszúsággal bírtak, a szárnyfesztávolságuk 37,55 méteres volt. A szolgálati csúcsmagasságuk 12,1 kilométerben teljesedett ki.
Forrás: Források: Fortepan / MHSZ – Fortepan / Urbán Tamás