hirdetes

Így próbálták meg csábító téli úti céllá varázsolni a Balatont a Kádár-korban

VN
Téli Balaton a Kádár-korban

A befagyott Balaton a legnagyobb érték, lenne…

Alapvetően abban már a múlt század elején is mindenki egyetértett, hogy a tükörsimára fagyott Balaton látványánál nincs szebb. Azonban volt akkoriban is ezzel egy aprócska baj, mégpedig, hogy bizonyos teleken a tó be sem fagy, így nem igazán lehet erre építeni, de azért megpróbáltak! Rengeteg cikket lehet ebből a korszakból találni, amik arról számolnak be, hogy elmarad a fakutyázás, a korcsolyázás és a jégvitorlázás a tavon, mivel nincs elég hideg. Különböző figyelőbizottságokat szerveztek a Balaton parton az egyes települések, amelyek a tó jegének vastagságát figyelték. Volt, hogy olyan vastag jégpáncél borított a tavat, hogy szekérrel is biztonsággal rá lehetett menni, de általában a korcsolya volt a legnépszerűbb jármű. 

A korcsolyázás volt a legnépszerűbb

hirdetes

A téli korizás egyre népszerűbbé vált a 60-as években, az emberek élvezték a korlátok nélküli korcsolyázást a végtelennek tűnő Balatonon. A Sallay-Regőczi páros sikerei révén akkoriban egyébként is elég népszerű sportnak számított Magyarországon a korcsolya. Az IBUSZ példul egynapos túrákat szervezett a magyar tengerhez, ahol a résztvevők megtekinthettek egy-egy szabadtéri korcsolyakűrt, megebédelhettek, az egyébként kizárólag ezalkalomra kinyitó közeli étteremben majd a délutáni korizás vagy fakutyázás után vonattal visszautazhattak a fővárosba.  De ehhez jég kellett!

Jégvitorlás és fakutya

A korcsolya mellett másik két korabeli közlekedési mód a jégvitorlás és a fakutya volt. Mi a helyzet velük?  A jégvitorlázás már évszázadok óta jellegzetes balatoni sportág. Az első jégvitorlást 1886- ban építették meg a füredi hajógyárban, bár ezek a darabok még elég primitívek voltak, de a Kádár-kori darabok akár már 100-120 km/órás sebességgel szelték a jeget. Azonban a szervezett versenyek jég hiányában rendre elmaradtak. A Fakutya egy tipikus, kifejezetten a Balaton vidékén használt jégszánkó, ami nem más, mint egy szántalpra erősített szék, amit a benne ülőnek pedig botokkal kell hajtania jégen. Ha a szerkezet gyorsan siklik a jégen, élesen nyikorgó hangot ad, ebből ered a mindenki által ismert közmondás: vigyorog, mint a fakutya. Azonban ezeket az eszközöket a Kádár-korban letűnt eszközöknek tartották, ezért nem szereztek be belőlük eleget, úgyhogy folyamatos hiánycikknek számítottak a korcsolyázni nem tudó közönség körében. 

hirdetes

Forrás: Fotó Fortepan- Adományozó: Pohl Pálma, Pálinkás Zsolt

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

A matyó népművészet

A matyó népművészet: hungarikumnak számít. A matyó népművészet a 19. Század végén... Tovább

Jánoshegy

 A János-hegy a Budai-hegység negyedik legmagasabb csúcsa, egyben Budapest legmagasabb... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Kirándulás Magyar Magyar történelem Magyarország Magyarság Retró Utazás