A vasútvonalak fenntartása és üzemeltetése mindig kihívást jelent a közlekedési szolgáltatók és hatóságok számára. Azonban okkal akadhatunk ki a vezetők döntése miatt, ami szerint rengeteg vasútvonal fenntartására nincs elegendő keret.
További vasútvonalakat zárnak be
Az augusztus elsejével életbe lépett változások után további hét vonal sorsa is kérdéses. A MÁV-tól származó információk alapján újabb bezárások várhatóak, melyek érintik többek között Szabolcs megyét és a Siófok-Kaposvár vonalat is. A következőkben ismertetjük a még függőben lévő intézkedéseket, de számítsunk rá, hogy több mint valószínű, ezek a vonalak is meg fognak szűnni.
Az üzembiztonság és fenntarthatóság tarthatatlansága miatt zárnak le újabb vasútvonalakat
Az elmúlt időszakban több vasútvonal szűnt meg, és ez a trend sajnos tovább folytatódhat. A döntések hátterében az üzembiztonság, a fenntarthatóság és az utasok igényeinek kielégítése áll.
A regionális vonalhálózat átalakítása része egy szélesebb folyamatnak, melynek célja a minél hatékonyabb és megbízhatóbb közlekedési lehetőségek biztosítása.
Milyen változások várhatóak a vonatközlekedésben augusztustól?
Augusztus elsejétől már 10 hazai vasútvonalon szűnt meg a vonatközlekedés. Azonban az érintett vonalak listája még hosszabb lehet, mivel az iho.hu szakportál információi szerint a MÁV-tól érkezett tájékoztatás szerint még nincs végleges döntés a további bezárásokról.
Hogyan dönt az Építési és Közlekedési Minisztérium?
Az Építési és Közlekedési Minisztérium felel a vasúti közlekedés irányításáért és tervezéséért. Az elkövetkező időszakban további hét vonal bezárásáról lehet döntés, melyek között olyan fontos vonalak is szerepelhetnek, mint a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyíregyháza-Nyírbátor-Mátészalka-Fehérgyarmat-Zajta (113-as) vonal vagy a Siófok-Kaposvár vonal.
Változások Szabolcs Megyében és a Balaton környéki vasútvonalakon
Az érintett vonalak között szerepelnek a Szabolcs megyei Nyíregyháza-Nyírbátor-Mátészalka-Fehérgyarmat-Zajta (113-as) vonal szakaszai is. Mind a nyírbátori, mind a zajtai szakasz számára felmerül a bezárás lehetősége. Emellett a Siófok-Kaposvár vonal is a lehetséges bezárások között van, ami a Balaton környékén élők és az ide látogatók közlekedését is érintené. Valamint egyes dél-alföldi vonalakat is bezárhatnak, például a Kiskunfélegyháza-Lakitelek-Kunszentmárton vonal kiskunfélegyházi oldala.
A vasútvonalak bezárása mindig megosztja a közvéleményt. A hatóságok és szolgáltatók azonban mindig az üzembiztonságot és a fenntarthatóságot tartják szem előtt a döntések meghozatalakor. A közlekedés jövője szempontjából fontos, hogy a vasútvonalak fejlesztése és fenntartása az utasok és a környezet szempontjait is szem előtt tartsa.
Eddig ezeket a vasútvonalakat szüntették meg:
• 38-as: Somogyszob–Nagyatád;
• 47-es: (Dombóvár–)Godisa–Komló;
• 78-as: Balassagyarmat–Ipolytarnóc;
• 89-es: (Miskolc-Tiszai–) Nyékládháza–Tiszaújváros;
• 98-as: Abaújszántó–Hidasnémeti;
• 103-as: Karcag–Tiszafüred;
• 114-es: (Fehérgyarmat–) Kocsord alsó–Csenger;
• 121-es: Újszeged–Mezőhegyes;
• 125-ös: Mezőhegyes–Battonya;
• 146-os: Lakitelek–Kunszentmárton(–Szentes).