Jelentős mennyiségű hó hullott, az utak csúszósak, dolgozni viszont muszáj, szóval be kell ülni az autóba, és el kell indulni. Vannak azonban olyan dolgok, amikre muszáj odafigyelnünk, nézzük, mik ezek!
Nyári gumival semmiképp!
Ez az első, és legfontosabb dolog, amit el kell mondanunk, sajnos még mindig sokan gondolják úgy, hogy nyári gumival is biztonságosan lehet közlekedni…Ez nem így van, de nagyon nem! Általános megállapítás az, hogy ha az aszfalt hőmérséklete 7 fok alá süllyed, akkor ajánlott a téli gumi használata, ha pedig hó, és jég borítja az utat, akkor életveszélyes nyári gumival közlekedni. A fékút két-háromszorosára is nőhet a hidegben, ugyanis a nyári gumi tapadási-, és súrlódási együtthatója romlik, az ok pedig egyszerű, ezeket a gumikat meleg időjárásra tervezték. Az sem jó megoldás, hogy csak a hajtott tengelyekre teszünk fel téli gumikat, ez még rosszabb is lehet, mintha nyári gumit használnák.
Amire mindenképp szükségünk lesz havas úton!
Óvatosság, rutin, téli, gumi, hólapát, fagyálló folyadék. Az óvatosságot szerintem nem kell annyira részletezni, figyeljünk oda másokra, és magunkra egyaránt, ebben az időszakban (és máskor is) tartsuk be a követési távolságot, vezessünk lassabban, de magabiztosan, figyeljük az autó reakcióit kanyarodáskor, fékezéskor, és gyorsításkor egyaránt. Havas, jeges úton nagy szükségünk van a megszerzett vezetési rutinunkra is. Aki nem rendelkezik rutinnal, illetve friss jogosítványa van, inkább kerülje a forgalmasabb utakat, és kezdetben gyakoroljon a mellékutakon. Fontos az is, hogy ne vagánykodjunk, hiába hiszed azt, hogy te nem tudsz megcsúszni, a baj könnyedén megtörténhet bárkivel!
A téli gumik fontosságáról már beszéltünk, de fontos még a fagyálló folyadék, illetve a téli ablakmosó beszerzése, hiszen ilyenkor nagyon sok szennyeződés kerül a szélvédőre, amit folyamatosan takarítani kell, hogy megfelelőek legyenek a látási viszonyok! Szerezzünk be egy autós hólapátot is, nagyon jól fog jönni, ha esetleg elakadnánk! Most pedig nézzük, hogyan vezessünk télen!
Hogyan vezessünk hóban, csúszós úton?
Mindig, minden elindulásnál fokozatosan gyorsítsunk, ne nyomjuk tövig a gázt, ha a kerekek megcsúsznak, akkor váltsunk magasabb sebességi fokozatba. Ha elkezdünk csúszni, akkor ne fékezzünk, ne nyomjuk a gázt, ezek nem segítenek a megcsúszáson. A hirtelen fékezéseket próbáljuk meg elkerülni, és ne vezessünk túl gyorsan. Ha a kerekek leblokkolnak, és az autót nem tudjuk irányítani, akkor vegyük le a lábunkat a pedálokról, és hozzuk egyenesbe a gépjárművet. Csak abban az esetben fékezhetünk, ha az autó egyenesben áll, ilyenkor pedig felváltva lassítsunk a motorfékkel, és a fékpedál nyomásával.
Mindig váltsunk magasabb fokozatba, ezzel csökkenthetjük a megcsúszás veszélyét. Ha a jármű eleje csúszni kezd a kanyarban, akkor tartsuk a kormányt, kormányozzunk kicsit vissza, semmiképpen se rá, és kicsiket fékezzünk. Ha a kanyarban a jármű hátulja kezd el csúszni, akkor ellenkormányozzunk addig, amíg az autó már nem csúszik. Ha ez megtörtént, akkor tekerjük vissza a kormányt egyenesbe. Fékezni ne fékezzünk, ez ugyanis általában ront a helyzeten!
Fagyott hótakaró esetén, és a hegyekben használjunk hóláncot, ezt a hajtott tengelyekre lévő kerekekre helyezzük fel. Útközben fontos ellenőrizni a tapadást is, ezt pedig úgy tehetjük meg, hogy fékpróbákat végzünk olyan útszakaszon, ahol se elettünk, se mögöttünk nem jön autó. Mindenkinek balesetmentes utat kívánunk, vigyázzatok magatokra!