A barátokkal való együtt játszás nagyjából a civilizációval egyidős. Nagyszüleink még karikát csapkodtak végig az utcán és torpedóztak, manapság viszont már rengeteg különböző fajta társasjáték létezik. Van köztük ügyességi, logikai, műveltségi, van, amelyik a memóriát dolgoztatja meg, és olyan is van, ahol a vak szerencse is komoly szerephez jut. Összegyűjtöttem négyet a legszórakoztatóbb játékok közül, amiket barátokkal lehet játszani!
1.) iKNOW
Az iKNOW egy nemzetközi díjnyertes társasjáték, mely alapvetően egy kvízjáték. Itt azonban nem elég tudni minden jó választ, mert a többiek válaszait megtippelve is lehet pontot szerezni, így aztán ebben a játékban nem csak a lexikális tudást lehet letesztelni, hanem a taktikai készségeket is fejleszti. A kártyákon összesen 1600 kérdés szerepel és együttesen 4800 fogódzó a megfejtés kitalálása végett. Tehát: van egy kérdés (igencsak ritka, hogy már a kérdésből sikerüljön kitalálni a megoldást), például Melyik állatról van szó? Majd egy támpont, például Ez egy emlős állat. Ha valaki az első támpont után kitalálja a megoldást, az 3 pontot kap. Ha ennyi nem elég, jöhet a második fogódzó, például Az aranyiránytű c. filmben ezek az állatok harcosok voltak. Ha megvan a megfejtés, 2 pont, ha nincs, jöhet az utolsó segítség, például Az Északi-sark fehérbundás ragadozója. Amennyiben mindhárom segítő mondat felolvasásra került, a megfejtésért 1 pont jár. Vajon ki fog nyerni ebben az egyszerre izgalmas és tudattágító játékban, a két lábon járó lexikon, vagy a taktikus, aki inkább az ellenfél kiismerésére összpontosít?
2.) Scrabble
A Scrabble is egy olyan társas, ami nem csak szórakoztató, de az agytekervényeket is alaposan megdolgozza. A tartozékok: egy tábla, tartók a betűknek és egy vászonzacskó, abban vannak a betűk kis négyzet alakú zsetonokon. A játék elején mindenki húz ebből a zacskóból először egyet, annak az értéke dönti majd el, hogy ki kezd, aztán összesen hét darab betűt. A magyar Scrabble-ben 100 betűzseton, a gyakori betűkből több, a ritkákból kevesebb, DZ és DZS nincs (de lehet csinálni). Minél ritkább egy betű, annál több pontot ér, például a TY betű 10 pontot, míg az A, E, vagy a T csupán egyet.
A Scrabble táblán egyes mezők speciálisak, így a rájuk rakott szavak értéke megnő. A következő ilyen mezők vannak: középen a csillag, a legelső szót úgy kell lerakni, hogy valamilyen módon átmenjen a csillagon. Ezenkívül van kétszeres betűérték, melynek lényege, hogy amelyik betű erre a mezőre lett lerakva, annak megduplázódik az értéke, tehát a 2 pontot érő B 4 pontot fog érni. Jóval kevesebb, de háromszoros betűérték mezők is vannak, melyeknél ugyanúgy a rá rakott betű értéke nő meg, csak itt a háromszorosára. Ezeken felül van még olyan mező is, melyen kétszeres, vagy háromszoros (ebből van a legkevesebb, a legnehezebben elérhető helyeken) szóérték olvasható, ha sikerül ilyen mezőre pakolni, akkor először össze kell számolni a betűket – például a JÁTÉK szó esetében J=4, Á=1, T=1, É=3 és K=1, összesen 10 pont, de a kétszeres szóérték miatt ez a 10 pont 20 pontot ér, háromszoros szóérték esetén pedig 30 pontot. Valakinek írnia kell a pontokat, hogy a végén kiderüljön, ki nyert.
A játék során csak szótári alakban lehet szavakat lerakni, a tulajdonnevek, becenevek nem érvényesek. A játékosoknak mindig 7 betűje kell hogy legyen, ahányat lerak valaki, annyit kell húznia (ha egyszerre sikerül mind a hetet letenni, azért plusz pont jár). Ha elfogytak a szütyőből a betűk és már minden lekerült a táblára, amit le lehet rakni, a játékosnál maradt fel nem használt betűk értékét le kell vonni a pontszámból. Egyszerre izgalmas, szórakoztató és szókincsfejlesztő játék!
A következő oldalon további játékok várnak!