hirdetes

A szocializmus büszkesége: Ikarus, és ami mögötte volt

VN

Az Ikarust még a mai napig sokan emlegetik, ami nem véletlen, hiszen a legendás buszok története az egyik legnagyobb, hanem a legeslegnagyobb sikertörténet a magyar szocializmusból. Az Ikarus buszok szinte híressé tették hazánkat nemcsak a KGST országaiban, hanem világszerte. De nézzük mi van a nagy siker mögött, avagy mit kell tudni az Ikarusról!

Az Ikarus buszok története

Hogy kezdődött az egész?

A szocializmus legnagyobb sikersztorija még jóval hamarabb kezdődött, mint maga a szocializmus. Az Ikarus vállalat elődje egy egészen pici cégből fejlődött vállalat. 1895-öt írunk, a somogyi Uhry Imre a fővárosban megnyitja kovácsműhelyét. Egy kicsi családivállalkozás, melynek fő profilja kezdetben szekerek javítása volt, majd a folyamatos fejlesztések révén előbb utóbb kocsigyártó cég lett. Ez a pici cég bizony a sok-sok év alatt soks-sok apróbb, valamint nagyobb horderejű változáson ment át, mígnem egy szekér javító kovácsműhelyből a világ egyik vezető busznagyhatalmává vált. De ne rohanjunk ennyire előre!

Aztán jött a szocializmus

A vállalat élte az életét, fejlődött, változott, minden alakult annak rendje és módja szerint. A második világháború előtt Uhri Testvérek Autókarosszéria és Járműgyár néven favázas karosszériájú autókat gyártott a vállalat. 1948-ban a BSzKRt felkérte a céget egy új autóbusztípus kifejlesztésére. Ez a modell lett a gyár által elsőként elnevezett Tr 5-ös, MÁVAG LO 5000-es alvázra épített autóbusz, aminek még az évben el is kezdték a gyártását. Egy évre rá jött csak igazán a nagy változás, amikor az államosítás hatására az egész ipar átszerveződött, és az Uhri Testvéreket is két másik céggel összevonták, a Repülőgépgyár Rt.-vel, illetve az Ikarus Gép- és Fémáru Rt.-vel. És hát így született meg a meg az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 8-án.

hirdetes
hirdetes

A legendás Ikarusok

Az 1960-as években az Ikarus egy új típuscsaládot fejlesztett ki, a 200-as sorozatot, amelyben a városi, elővárosi, távolsági, turista és csuklós autóbuszok is azonos, modulrendszerben kialakított vázelemekkel, ablakokkal, gépészettel készültek, azonos beszállítóktól érkező elektromos és gépészeti elemekkel kiszerelve. A nagy sorozatban gyártott Ikarus 200-as autóbuszok eljutottak szinte az összes kontinensre, és sok ország tömegközlekedésének meghatározó típusaivá váltak. Bár első sorban a vasfüggöny mögé készültek ezek a darabok, tényleg mindenhova eljutottak, azon túlra is, Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig. Az Ikarus és vele Magyarország is világhírnévre tett szert. Hogy hogyan folytatódott ez a sikersztori? A következő oldalon megtudhatod, lapozz, miután végig görgetted ezta  képgalériát!

A történet folytatásához lapozz egyet!
 

Forrás: Fotó: Fortepan

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Luxemburgi ház

Luxemburgi ház: A Luxemburgi-ház alapítója Luxemburg grófja, Henrik volt, aki  az 1300-as... Tovább

Szegedi fűszerpaprika-őrlemény

Szegedi fűszerpaprika-őrlemény: Hungarikum. A szegedi fűszerpaprikát anno Szeged környékén a... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Magyar Magyar történelem Magyarország Magyarság Retró