Újabb és újabb buszok
Az 1970-es és 80-as években aztán jötte egy újabb nagysikerű sorozat, a 400-as széria, ez már egy közép- és alacsonypadlós, farmotoros verzió, amit kifejezetten városi, elővárosi használatra szántak. A 200-as és 400-as autóbuszokból az IKARUS összesen több mint 250.000 darabot gyártott és a világ legnagyobb autóbuszgyáraként működött. Ezek a darabok igai időtállók, még ma is találkozhatunk velük a közlekedésben, elsősorban a FÁK országaiban, valamint Oroszországban. Nagy siker volt ez a magyar gazdaságnak, de a kiemelkedő teljesítmény nem tarthat örökké.
Az Ikarus bukása
Az orosz pénzügyi válság 1998-ban megrendítette az IKARUS pénzügyi helyzetét is, és a szocializmus megszűnése pedig végleg ellehetlenítette a cég helyzetét, ugyanis a piacgazdaságra való átállás nem történt egyik napról a másikra, és ehhez még jön az új piaci viszonyokhoz való alkalmazkodás is. Legfőbb felvevőpiaca, a KGST országai elkezdtek elzárkózni a Magyarországról való járműbeszerzésektől. 1990-ben Oroszország csődközeli helyzetbe került és a magyar kormány elkaszálta több mint 1000 darab, orosz rendelésre már legyártott autóbusz kivitelét az országból. Szintén ebben az évben a németek is visszamondtak egy komolyabb megrendelést. Nehéz helyzetbe került az Ikarus, amiből enm volt egyszerű kikerülni, az egyetlen megoldásnak a felvásárlás tűnt. Az Irisbus a Renault és az Iveco közös autóbuszgyártó cége amely 1999-ben előbb az Ikarus autóbuszgyártás többségi majd 100%-os tulajdonát megvásárolta.
Az Ikarus napjainkban: a fellendülés
Azonban azóta sokat változott a helyzet, Irisbus csoport is átalakult, és tulajdonosváltása valamint átszervezése új helyzetet teremtett, a korábbi magyar tulajdonosok a hazai autóbuszgyártás hagyományainak megőrzése érdekében 2006-ban visszavásárolták a céget. A 2017-es technológiai beruházásokra alapozva pedig újra beindult a sorozatgyártás, így újra látni Ikarus buszokat a forgalomban egy kicsit modernebb verzióban. Ezek már elektromos, környezetbarát buszok, amik csak nevükben hasonlítanak a szocializmus jelképének számító buszokhoz.
Forrás: Fotó: Fortepan