A nagy Márka üdítő kampányolás
Az egész kezdődött azzal, hogy meghirdették a Márka-programot, így több helyen is nekifogták gyártani az üdítőket, többek között Kecskeméten, Szentendrén és a Balaton mellett is. Széleskörű marketing programot is indítottak, hogy a Márka egy igazi Márka legyen. Egy olyan nagyszabású kampányt indítottak, amibe a kisembereket is bevonták: reklámszlogeneket kellett írni. Több. mint 8000-en pályáztak, a nyertes végül ez a szlogen lett, ami egy 5000 Ft-os fődíjat jelentett: „A hűs MÁRKA: frissítő, vitamindús, üdítő!” De voltak kupak kuponok is, amikor a kupakba rejtett betűkből kellett kirakni a Márka szót, és olyan akció is, amikor egy Ladát lehetett megnyerni.
A legfontosabb kérdés: Márka meggy vagy szőlő?
Így győzte le a Márka a sorsfordító eseményeket
A Márka elég hamar nagy népszerűségre tett szert, a csodaitalunkból a KGST országaiba is szállítottunk, és ott is elég kelendő árunak számított, a Szovjetunió mellett Csehszlovákiában és az NDK-ban is gyakran került meggy Márka az asztalokra. Még az 1980-as Moszkvai Olimpiára is kijutott a Márka, de mint tudjuk, ezt a nyugati országok bojkottálták, így újabb piacokkal nm sikerült megismertetni a terméket. Új piac híján egyre nehezebb lett a helyzet, ezt még inkább fokozta a rendszerváltás és a privatizáció. Hogyan élte túl a Márka mindezt? Nehezen, hiszen még valóságos Márka háború is kialakult!
A Márka háború
A Privatizáció nem jött ki jól, ugyanis a Márka védjegyre többen is igényüket nyújtották be: a fent említett szentendrei központból kiprivatizált PromontorBor cég, aki tulajdonolta a védjegyet; valamint a Traubi Hungária, amely az Eger- és Mátravidéki Borgazdaság jogutódjától, az Egervintől vásárolta meg a Márka előállítási jogait. A pereskedésből végül a szentendreiek kerültek ki győztesen, de mire észbe kaptak, már külföldi óriásvállalatok uralták a piacot. 2007-ben azonban újraindították az egész Márka masinát Márka Üdítőgyártó Kft néven, ahonnan ma is kerülnek ki a polcokra finom szőlős és meggyes üdítők, ráadásul a kornak megfelelően jóval egészségesebb összetevőkkel.
Forrás: Kép: Fortepan / FŐFOTÓ