MÁV Bzmot – Bz
A tábori utazások, vagy az osztálykirándulások egyik közkedvelt eszköze volt a MÁV Bzmot szerelvény, amelyet rövidítve csak Bznek nevezhetünk. A mozdonytípust a Csehszlovák Szocialista Köztársaság gyártotta le a Magyar Államvasutak rendelésére, itthoni szolgálatba állásuk első éve 1977 volt, s a gyártósorról legurulásuk csupán az 1986-os évvel fejeződött be. A Bz a mellékvonalakon futott, személyszállításra tervezték. A gyermekkori élmények nagy közvetítője volt ő, és általánosságban elmondható, miszerint az utasok szerettek szembesülni a vágány mellől a ténnyel, hogy a Bz lesz az, amely elszállítja őket a megadott céljukba. A „B” betű arra utalt elnevezésében, hogy másodosztályú utastérrel rendelkezett, a „z” betű a kéttengelyességére tett utalást, míg a „mot” jelző a motorkocsira vonatkozott. A vasúti dolgozók nem ütköztek nagy akadályokba, ami a karbantartást illette, így a szerelőknek ugyanolyan mértékben szívükhöz nőtt a szerelvény, akárcsak az utastérben tartózkodóknak. A Bzmot gazdaságosan volt üzemeltethető, kicsi volt a fogyasztása, és a mellékvonalon sikló gőzmozdonyokat váltotta le szolgálatba lépésekor. 1977 decemberétől 1986-ig 203 darab ilyen vonat indult Pécsről el, hogy utána hazánk szinte összes vonalát bejárhassák. Škoda motoroktól a Rábáig sokfajtával próbálkoztak, azon eredmény elérése érdekében, ami a legkiválóbb lehetett a Bzmot számára, végül az MAN motorok hozták a legnagyobb sikert. A járgány 80km/h végsebességgel rendelkezik. Egyszerű, vezethetőség szempontjából kézreeső szerkezet.
MÁV Mk45 - Bendegúz
Az Mk45-ös a gyermekek nagy kedvence volt, kicsi, szögletes formaadottságaival. Ez egy dízel-hidraulikus működtetéssel robogó mozdony, amelyet leginkább a keskenynyomközű pályák szelésére hoztak létre. Az Mk45 megvalósítása már az elejétől arra a feladatra irányult, hogy a fiatal generációk szeretettel tudjanak általa fordulni a vasút felé. Ezzel egyetemben természetesen a munkavágyukat is fokozták, s leendő vasúti dolgozókat toborozhattak, akik talán már itt elkötelezték magukat a gondolat mellett, miszerint egykor majd a MÁV-nál szeretnének munkatársi pozíciót betölteni. A vasútvonalat, ami igencsak nagy tempóban épült, egyetemisták és önkéntes alapon felvett emberek építették meg, s 1950. augusztus 20-ára készen lett a Széchenyi-hegy és Hűvösvölgy között húzódó, vasúti rendelkezésre álló pálya. A terep egyáltalán nem volt egyszerű, emiatt olyan járgányt kellett tervezni, ami megbirkózhatott a körülményekkel. Így helyezték az útvonalra az 1973-ban, Romániából rendelt mozdonyt, az Mk45-öt. A maximális végsebessége 40 km/h lehetett, s a szerkezet 400 lóerő kifejtésére volt képes. Egy ma még mindig üzemelő, bár módsításokon túlesett Mk45-ös, Bendegúz, 11 km-es sínen robog végig, 2015-ben hivatalosan a Guinness Rekordok Könyvének tagja lett, ugyanis ő a leghosszabb közlekedési távval rendelkező, gyermekek által üzemeltetett vonat.
Forrás: Fortepan / Erky-Nagy Tibor