1885 - TRANSZFORMÁTOR
Zipernowsky Károly (1853-1942), Déri Miksa (1853-1938) és Bláthy Ottó Titusz (1860-1939) mérnökök közösen nyújtották be Javítások indukciós készülékeken villamos áramok transzformálása céljára című szabadalmukat, amellyel megalkották az első energiaátvitelre alkalmas, zárt vasmagú transzformátort.
1891 - EÖTVÖS-INGA
Eötvös Loránd (1848-1919) fizikus 1888-tól a gravitáció kutatására kifejlesztette a már életében róla elnevezett torziós ingát, amellyel egyaránt lehetett végezni alapkutatást (a gravitáló és a tehetetlen tömeg arányosságának kísérleti vizsgálata) és alkalmazott kutatást (geofizikai mérések, olajkutatás). 1891-ben készült el az első horizontális variométer, az Eötvös-inga.
1892 - TELEFONHÍRMONDÓ
Puskás Tivadar (1844-1893) elektrotechnikus 1892-ben az Osztrák-Magyar Monarchia Szabadalmi Hivatalában, majd még 18 országban bejelentette Új eljárás telefonújság szervezésére és berendezésére megnevezéssel a telefonhírmondó, a mai rádió elődjének szabadalmát. Puskás a világon az elsők között fejlesztette ki a telefonközpontot.
1893 - PORLASZTÓ
Bánki Donát (1859-1922) és Csonka János (1852-1939) gépészmérnökök feltalálták a karburátort, a motorok által igényelt levegő-üzemanyag keverék előállítására szolgáló szerkezetet, köznapi nevén a porlasztót, amelyet 1893-ban szabadalmaztattak. Ők voltak a magyarországi motorgyártás megteremtői is.
1904 - VOLFRAMSZÁLAS IZZÓ
Just Sándor (1872-1937) és Hanaman Ferenc (1878-1941) magyar származású bécsi mérnökök 1904. december 13-án, már az Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt. mérnökeiként Budapesten szabadalmaztatták a volfrám izzószál gyártási eljárását. Volfrámszálas izzót (villanykörtét) először az Egyesült Izzó gyártott, és Európa-szerte Tungsram márkanéven vált ismertté.
1908 - BOLYGÓMŰVES SEBESSÉGVÁLTÓ
Galamb József (1881-1955) gépészmérnök találmánya volt az elsőként a Ford T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor.
Forrás: Wikipédia/MTI